6.4. Az impresszionizmus francia festői
70. ábra
Edgar Degas: Táncosnő a színpadon
Edgar Degas: A start előtt
Pierre-Auguste Renoir (1841-1919) Az ő egyéniségének nem felelt meg a szigorú stílus, a szabatos rajz. Porcelánfestőként kezdte, 1862-ben ismerkedett meg az impresszionizmussal. Festői útját a barbizoniak és Courbet irányították, de hatott rá Manet festőisége is. 1869-től Monet-val dolgozott együtt Párizs környékén, a Szajna-parton, majd Argenteuilben, itt alakította ki impresszionista stílusát. Különösen a kedvelt kirándulóhely, La Grenouilliére környékét és idilli motívumait jelenítette meg. („Le Moulin de la Galette", 1876; „Ebéd után", 1879, Frankfurt; „Az evezősök reggelije"; „Kislány ostorral").
71. ábra
Auguste Renoir: Az evezősök reggelije
Auguste Renoir: Bál a Moulin de la Galette-ben
A figurák körvonala fölolvad a mindent átfogó atmoszféra lüktetésében; színes kavargás, vibrálás, a fényárnyék-foltok ritmusa, reflexek játéka jellemzi e képeket, és mindenekfelett az önfeledt derű. A rózsaszín arcon lila és kék ecsetvonások, a formák puhán olvadnak össze, minden mozog és tovaillan. A kompozíció erővonalait, a teret építő tömegeket hiába is keresnénk. Az impresszionizmus festői között Renoir volt a legrészletezőbb, aki a részletszépségekért kockára tette az egész hatását. A lágy reflexek, a puha körvonalak és összemosódó formák jellemezték képeit. A stílus képviselői közt a legkiemelkedőbb Claude Monet (1840-1926) volt, akinek művészetében csakugyan testet öltött az impresszionista alapelv. Az ő képéről nevezték el a mozgalmat impresszionistának: az „Impresszió, a felkelő nap". Már a figurális plein air korszakában is ő volt a legkövetkezetesebb, a legfogékonyabb a fényfestés festői problémái iránt. A végsőkig fokozza az impresszionista elvet, a mindenfajta prekoncepció és a kompozíció teljes kizárását, és próbálja a maga totalitásában visszaadni a látványt. Ő vette át a japán fametszők kedvelt eljárását, az azonos motívum sorozatszerű feldolgozását is, ez az eljárás az ő tevékenysége nyomán vált az impresszionista alkotó módszer prototípusává. Monet korai korszakában hatalmas plein air kompozíciók lebegtek a szeme előtt, később elsősorban anyagi, eladhatási okok miatt vált a kis táblaképek festőjévé. Műterme a Szajna-part volt.
Camille Pissarro (1831-1903) ugyancsak mindvégig az impresszionizmus elkötelezettje, amikor a fiatalok inspirálására a divizionizmus foglalkoztatta, akkor is megmaradt az impresszionizmus talaján, csak a közvetlen benyomást váltotta fel a színbontás tudatos művelete. Egyébként ő, bár az egyik legérzékenyebb szemű impresszionista volt, sosem tagadta meg mestereit, a barbizoniakat, különösen Corot-t, akinek képei szerkezeti rendjét köszönhette. Pissarro művészettörténeti érdeme nemcsak művészi teljesítményében rejlett, hanem abban is, hogy ő segítette Cézanne-t a saját útjára találni, és művészete élő kapocs volt a barbizoniak, az impresszionisták és a neoimpreszszionisták között.
72. ábra
Camille Pissarro: Pontoise-i kert
Camille Pissarro: A Montmarte Boulevard éjjel