Az impresszionizmus nem volt olyan értékű
korstílus, mint például korábban a reneszánsz vagy a barokk. Ahogy nem létezik
realista vagy naturalista építészet, úgy impresszionista építészet sincs. Az
impresszionizmus virágkora egybeesett az építészetben az eklekticizmus
uralmával. A zenében és az irodalomban beszélhetünk impresszionista iskoláról,
az iparművészetben azonban nem, és az impresszionista elvek a szobrászatban is
csak részben realizálódtak. A művészettörténeti szakirodalom általában
Auguste
Rodin (1840-1917) művészetét minősíti impresszionistának. Ezt a minősítést azonban
csupán fenntartással lehet elfogadni, nem is csak azért, mert magától
értetődően az impresszionizmus néhány lényegi összetevője - mint például a
fénybontás - csak a festészetben realizálható, hanem mert Rodin művészete
számos impresszionizmus ellenes vonást is tartalmaz. Igaz, hogy Rodin szobrain
nagy szerepet kapott a fény-árnyék, a festői hatás - ez azonban már a barokk
plasztika jellemzője is volt. A barokk fény-árnyékkontraszttól eltérően azonban
Rodin szobrain a fény némiképp csakugyan hasonló szerepet játszik, mint a plein
air festményeken, tehát formát lazít, feloldja a sziluettet. De sokkal inkább
az impresszionizmushoz közelíti Rodin szobrait, hogy nála is hiányzik a szilárd
szerkezeti váz, a tulajdonképpeni szigorú kompozíció, gyakran rögzíti a
mozgást, a hirtelen mozdulatot, a pillanatszerűt, a lebbenőt. Rodin művészete
egyszerre érintkezik az impresszionizmussal és a szimbolizmussal, mint ahogy
kortársa volt mindkét iránynak. Formavilága pedig némiképp a szecesszióval is
rokon. Rodin az akadémiára nem tudott
bejutni. Díszítőszobrászként tanulta ki a mintázás mesterségét. 1864-ben
jelentkezett először a Szalonba, de a „Törött
orrú férfi"
című portréját visszautasították. 1877-ben mintázta
első sikert aratott művét, az „Érckorszak"-ot,
amelyet a Szalon is kiállított. 1880-ban megbízták a Musée des Arts Décoratifs
kapujának szánt kompozíció elkészítésével. Dante művéből merítve a témát, „A
pokol kapuja" címmel kezdte hatalmas méretű és vállalkozású művét mintázni. E
tervéhez számos részletkompozíciót mintázott, közöttük a híres „Gondolkodó"-t.
76. ábra
Rodin: A gondolkodó
1884-ben alkotta a „Calais-i polgárok" című drámai
csoportkompozícióját, amely ugyancsak a hivatalos kritika támadását váltotta
ki, csak 1895-ben állították fel. Hasonló volt a sorsa a zseniális
Balzac-emlékművének is, amely Párizsban csak 1939-ben került felállításra. E
nagy kompozíciók mellett különösen aktjai és portréi voltak jelentősek.
77. ábra
Rodin: Calais-i polgárok
Rodin: Balzac-emlékmű
Rodin hatása a századfordulón
végiggyűrűzött Európán. A közép-európaiak közül a magyar Stróbl Alajos
(1856-1926) érdemel elsősorban
figyelmet. E szobrászok túlnyomó része azonban nem tudta elhatárolni magát az
akadémizmus sablonmegoldásaitól, néhányan pedig a rodini formákat és
szimbolikát a szecesszió felé kanyarították.
78. ábra
Stróbl Alajos: Fürdőző nő
Stróbl Alajos: Szent István
király lovasszobra