6.8. A neoimpresszionizmus és Cézanne
80. ábra
Seurat: Fürdőzés
Seurat: Álló modell
Ha ecsetkezelésük, fényfestésük, témakörük sok összetevőjében hasonlít is az impresszionistákéhoz, a neoimpresszionisták analitikus munkájuk során túlhaladták és lezárták az impresszionizmus fejlődési szakaszát. Seurat festményeinek tiszta rendje, hangsúlyos szerkezete pedig már a modern művészet szerkezetes irányainak az útját készítette elő. A neoimpresszionistákkal sok mindenben rokon eredményre jutott Paul Cézanne (1839-1906) is, aki romantikus periódusa után egy évtizeden át az impresszionista tábor tagja. A 80-as évektől kezdve azonban az impresszionizmus elvének egyik legkövetkezetesebb meghaladója, noha nem vonzódott úgy az elmélethez, mint a fiatalabb neoimpresszionisták. Cézanne akadémiai tanulmányokat nemigen folytatott, csak rövid ideig látogatta a magánakadémiákat. Inkább a romantikusok műveit tanulmányozta, Delacroix és Daumier hatott rá leginkább, az ő nyomukon indulva, autodidakta módon képezte magát. Korai képei romantikus hevületűek, erős térhangsúly jellemzi őket. Az ecsetkezelés már-már reliefszerű, a színek sötétek, súlyosak. A 60-as évek végétől kezdve asszimilálta az impresszionizmus eredményeit, jóllehet a formák bontásában sosem ment el oly végletekig, mint impresszionista társai. Részt vett az impresszionisták kiállításain is. Többszöri párizsi tanulmányútja után 1879-től visszatért szülővárosába. Ez időtől kezdve művészetének formanyelve lassan átalakult. Impresszionista korszakában is jószerével csak a technikája volt impresszionista.
81. ábra
Cézanne: Kártyázók
Témaköre megegyezett az impresszionistákéval és a neoimpresszionistákéval: tájak, fürdőzők, kártyázók, környezete és önmaga. Képeiből azonban hiányzott az impresszionisták gondtalan derűje. Az impresszionizmus a benyomásra koncentrált, ezért szükségképp nem érdekelte a kompozíció. Seurat műveiben azonban már visszanyerte polgárjogát, Cézanne festészetében pedig uralkodó tényezővé vált. Vágya a klasszikusokhoz mérhető, hozzájuk méltó kompozíció megalkotása volt. Cézanne hatása a modern művészet kialakulásának szempontjából felmérhetetlen. Magába szívott minden vívmányt, amit az impresszionizmus elért, ugyanakkor módszerében és művészi teljesítményében túl is haladt az impresszionizmuson, a posztimpresszionizmus korának egyik legjelentősebb mestere. Késői képeinek színintenzitása a XX. század első nagy hatású tömörülésének, a „Vadak"-nak az útját egyengette, képei mértani rendje, kompozíciós szigora pedig a kubizmusnak vált az indítójává.
82. ábra
Bal oldalon: Cézanne: Akasztott ember háza
Jobb oldalon: Cézanne: Fekete vár