2.2.3. Kérdőíves felmérés

iDevice ikon

A kérdőíves felmérés nemcsak a szervezési munkában használt módszer. Több tudományág alkalmazza adatgyűjtés céljára, jól kiforrott technika, melynek kiterjedt szakirodalma van.

Következzenek a legfontosabb tudnivalók a kérdőíves felmérés szervezési munkában való használatáról:

 

Mikor alkalmazzuk? 

Alkalmazása akkor célszerű, ha rövid idő alatt sok embertől ugyanazon kérdésekre várunk választ.

Ilyenkor az adott témának megfelelően összeállítjuk azokat a kérdéseket, amelyeket fel szeretnénk tenni. Fontos, hogy nemcsak a kérdések, hanem a felkínált válaszok is érthetők és egyértelműek legyenek. Lényeges szempont, hogy legyen hely a válaszok leírására, számszerűsített adatoknál legyen mennyiségi egység.

 

Tekintsük át a kérdőívek elkészítésének legfontosabb szabályait! 

A kérdőívek szerkesztésénél figyelembe kell venni, hogy a válaszokat különböző formában várhatjuk és ezek a formák a kérdőíven belül felváltva szerepelhetnek.

Többféle kérdéstípus létezik, ezek közül a helyzetfelméréshez készített kérdőívekben a legjellemzőbbek:

 

1.    Zárt kérdés 

E kérdéstípus jellemzője, hogy előre adottak a válaszok, csak azokból lehet választani. Például: 

Mi a véleménye a bevezetett számítógépes rendszerről? 

  1. Jónak tartom
  2. Ellene vagyok
  3. Nincs róla információm

A zárt kérdések előnye, hogy könnyen feldolgozhatók, hátránya, hogy befolyásolja a válaszadót, esetleg fontos válaszlehetőségek kimaradtak a felsorolásból.

 

2.    Nyitott kérdés

A nyitott kérdéseket a teljes válaszadási szabadság jellemzi. Nézzük meg az előbbi példát nyitott kérdésként: 

Fogalmazza meg a véleményét az új számítógépes rendszerről?
.................................................................................................................

A nyitott kérdések előnye, hogy széles teret hagynak a válaszolóknak, esetleg olyan dolgokat is megtudhatunk, amire nem is gondoltunk.
Hátránya, hogy nehezebben feldolgozhatók, mert gyakran nagyon sokféle válasz érkezik, esetleg nem rajzolódnak ki a kérdésekre adott válaszok fő tendenciái.

 

3.    Félig nyitott/zárt kérdés

Jellemzője, hogy tartalmaz egy eldöntendő kérdést, majd a válasznak megfelelő indoklást, leírást, véleményt. Erre példa lehet a következő kérdés: 

Részt venne-e az intézményében szervezendő számítógép-kezelői tanfolyamon?

                            Igen                              Nem 

Kérjük, indokolja meg válaszát!
...............................................................................................................

  

A kérdőívek kitöltése történhet: 

  • Önkitöltéssel, ilyen esetben a válaszadó megkapja a kérdőívet és kitöltés után visszaadja, visszaküldi.
  • Szóban, kérdezőbiztossal. Ilyenkor a kérdező a kapott válaszok alapján írja be a kérdezett válaszait.

A kérdőívek önkitöltése az eredmény szempontjából kevésbé hatékony, míg a kérdezőbiztos részvétele garantálhatja a válaszok biztos megszerzését, így a feldolgozás eredményességét. Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy a kérdezőbiztossal végeztetett tevékenység lényegesen nagyobb költséget igényel.