5.4. A grafikus állományok létrehozásának módszerei, a raszteres és vektoros létrehozás, szerkesztés, állománytípus
Számítógépes grafikák létrehozásakor, szerkesztésekor kétféle technológia áll rendelkezésünkre: a raszteres (képpont, pixel) és a vektoros szerkesztés, tárolási elv.
A rasztergrafika
A rasztergrafika, másként pixelgrafika olyan digitális kép, ábra, melyen minden egyes képpontot (pixelt) önállóan definiálunk. A pixelgrafikus rajzolóprogramok a képeket mátrix-szerűen elrendezett képpontokból, pixelekből építik fel. A sorokat és oszlopokat alkotó képpontok különböző színűek lehetnek, ezekből a pontokból áll össze a rajz. A bitmap grafika (vagy rasztergrafika) egy kép tartalmát egy négyzetrácson elhelyezkedő színes képpontok összességeként, ún. pixelekkel írja le. A képet a képpontjai helyének és a képpontok színértékeinek tárolásával hozzuk létre úgy, mintha egy mozaik kockáit raknánk egymás mellé. A pixelekből álló képet a kép felépítésére utalva bittérképnek is nevezik. A bittérképek egyik legfontosabb tulajdonsága a felbontás. A kép minőségét több felbontás-típus egyszerre határozza meg.
A vektorgrafika
A vektorgrafika vagy geometriai modellezés a számítógépes grafikában az az eljárás, melynek során geometriai primitíveket (rajzelemeket), mint például pontokat, egyeneseket, görbéket és sokszögeket használunk képek leírására.
Példa a vektoros és raszteres állományokra: rajzoljunk kört!
Egy kör raszteres szerkesztése esetén a teljes kép minden képpontját tároljuk, tehát nemcsak magát az alakzatot, hanem a felbontás függvényében a teljes grafikai tartalmat.
Vektoros szerkesztés esetén nem szükséges a teljes állomány minden képpontjának tárolása: ebben az esetben a kör alakját képezzük le különböző primitívek segítségével. A vektoros kör esetében tehát pusztán ezeket az értékeket kell tárolnunk: a kör sugara, a középpont helye, a vonal stílusa (például folytonos, szaggatott stb.) és színe (esetleg áttetsző), zárt alakzatnál a körbezárt terület kitöltési stílusa és színe (esetleg áttetsző).
A raszter- és vektorgrafika összehasonlítása:
|
Rasztergrafika |
Vektorgrafika |
Fájlméret |
Az
adatállomány nagyméretű. A kép méretével a képfájl mérete is növekszik,
hiszen több képpont adatait kell tárolni. |
Az
adatállomány általában kisméretű. A vektorgrafikus rajzolóprogramok a képeket
csomópontok segítségével építik fel, a képfájlok méretét a csomópontok és
görbék száma határozza meg: minél több csomópont szükséges a kép leírásához –
tehát minél több görbéből áll a kép –, annál nagyobb a vektoros állomány mérete.
Mivel a kép nagyításával, illetve kicsinyítésével nem változik a csomópontok
száma, természetes, hogy nem változik az állomány mérete sem. |
Feldolgozás,
megjelenítés |
Gyors |
A
vektoros primitívek feldolgozásának erőforrásigénye miatt a bonyolult
vektorgrafikus állományok feldolgozása lassú lehet. |
Felbontás, |
A
felbontás rögzített: nagyításnál a minőség romlik |
A
vektoros grafikák torzulásmentesen nagyíthatók tetszőleges felbontásra. |
Szerkeszthetőség |
A
raszteres grafikák utólagos szerkesztése – kötött tárolás és rögzített
felbontás miatt –nehézkes. A képpont alapú – és nem különálló objektum alapú
– tárolás miatt viszont lehetőségünk van fotótechnikai eljárások (elmosás,
élesítés, homályosítás) használatára. |
Az
alakzatok méretei (paraméterek) tárolhatók és így később megváltoztathatók.
Ez azt is jelenti, hogy az objektumok mozgatása, nagyítása-kicsinyítése,
forgatása, kitöltése stb. nem megy a pontosság rovására. A vektoros alakzatok
átalakítása a rugalmas tárolásnak köszönhetően igen egyszerű. Mivel az
objektumok jól elkülöníthető görbékből állnak, nincs lehetőségünk
fotótechnikai eljárások (elmosás, élesítés, homályosítás) használatára. |
Javasolt |
Fényképek |
Alakzatok,
3D objektumok, kevés színből álló grafikák |
Az Adobe Flash rajzeszközei vektorosak, de természetesen rasztergrafikát is tudunk kezelni.
Raszteres lehetőségek:
- képek importálása;
- képek alaptulajdonságainak (pl. tömörítés) beállítása;
- futásidőben történő betöltés (ezzel a funkcióval a Szerzői rendszerek II. tananyagban foglalkozunk részletesen);
- grafikák programkódokkal történő rajzolása a bitmapData osztállyal (ezzel a funkcióval a Szerzői rendszerek II. tananyagban foglalkozunk részletesen).
Vektoros lehetőségek:
- rajzeszközök használatával grafikák szabadkézi létrehozása;
- szabadkézi és pontos értékekkel történő transzformálás használata;
- raszteres állományok vektorizálása és szerkesztése.