2.3 Vezető és menedzser

iDevice ikon

A rendszerváltás óta Magyarországon is elterjedt a menedzser szó használata. Érdemes megnézni, hogy van-e különbség a két tevékenység között.

Tapasztalatunk szerint egy időben „divat" volt mindenkit menedzsernek nevezni. Ebből az következett, hogy az emberek többsége mára nem érzi a különbséget a két tevékenység között, és azt a szót használja, amelyik éppen eszébe jut, vagy amelyiket elegánsabbnak véli.

Eredetileg azonban a két fogalom nem azonos.

A menedzser (menedzsment) elnevezést leggyakrabban a gazdasági társaságoknál használják a munkaszervezet felső vezetésének megjelölésére.

A vezető (vezetés) elnevezés pedig általában a menedzserek felett álló vállalati irányítást jelenti. A vezetőknek az egész rendszert át kell látniuk, ehhez rengeteg információra van szükségük. A vállalat egészét érintő döntéseket ők hozzák meg. A menedzserek pedig inkább egy problématerületre koncentrálnak. Az ő feladatuk az adott probléma minél gyorsabb, maradéktalan megoldása. Ezért a menedzseri tevékenység igen feszített tempójú, szerteágazó munka. Inkább az aktuális feladatokat kell elvégezniük, mintsem előre tervezni a vállalat sorsát. Fontos elvárás egy menedzser iránt, hogy mindezen nehézségek ellenére kézben tudja tartani a folyamatokat, és megfelelően tudja továbbadni az információkat a vezetőknek.

Warren Bennis és Burt Nauns így fogalmazza meg a vezető és a menedzser közti különbséget: „a menedzserek jól csinálják a dolgukat, az igazi vezetők pedig jó dolgokat csinálnak".

 

A kutatók négyféle vezetői típust különböztetnek meg aszerint, hogy milyen a vezető elképzeléseinek és az elképzelés megvalósításának aránya.

 

 

14. ábra
Vezetői típusok

 

  1. Áldozat típusú vezető: az olyan vezető, akinek nincsenek elképzelései, hogy mit kellene csinálnia a vállalatnak, vagy a problémákat hogyan kellene megoldani. Ha mégis támad valami elképzelése, azt sem tudja megvalósítani, nem képes maga mellé állítani a beosztottjait.
  2. Az álmodozó típusú vezetőnek rendkívül jó ötletei vannak, kreatív, de ő sem képes ezeket az ötleteket megvalósítani.
  3. Végrehajtó típusú vezető: aki nem túl kreatív, de képes elfogadtatni az ötleteit abeosztottjaival, és irányítani a kivitelezést.
  4. Menedzser típusú vezető szeretne lenni minden vezető. Az ilyen főnök a beosztottak példaképe. Rengeteg jó ötlete van, és ezeket elő is tudja adni úgy, hogy más is elfogadja.

 

A vezetők kettős vezetői és menedzseri szerepét részletezi a következő táblázat:

 


Menedzser szerepkör

Vezetői szerepkör

    Célkitűzés

  • tervezés, költségvetési keretek allokálása
  • jövőkép, változási stratégiák

    Feltétel-
    biztosítás

  • szervezés,
  • formális rendszerek kialakítása,
  • emberi-erőforrásmenedzsment
  • maga mellé állít,
  • kommunikál,
  • meggyőz,
  • elfogadtat

    Végrehajtás

  • problémamegoldás,
  • kontroll
  • motivál,
  • inspirál,
  • megerősít

    Sikerkritérium

  • belső hatékonyság,
  • a komplex szervezet zökkenőmentes működési rendszere
  • eredményesség,
  • a környezet kihívásának megfelelő sikeres szervezeti változás

(Forrás: Antal Iván: Szervezet és vezetés, 1999)