5.8 Összefoglalás

iDevice ikon

Ez a fejezet a munkatársak viselkedését befolyásoló tényezők vizsgálatával foglalkozik.

Először olyan tényezőket ismertünk meg, melyek az egyén magatartását befolyásolják. Ezek minél pontosabb ismeretére a vezetőnek azért van szüksége, mert így pontosabban meg tudja határozni, hogy mit várhat el munkatársaitól, illetve hogy milyen hatása lesz a döntéseinek a kollégák magatartására.

Ennek megfelelően először a belső tényezőket vizsgáltuk meg (személyiség, önismeret, értékrendszer, tapasztalat), majd a külső tényezőket is megismerhettük (nyíltság, stílus, elvárások).

Fontos része a fejezetnek a vezetési stílusok elemzése. Megkülönböztethetünk autokratikus, demokratikus és laissez-fair vezetői stílust.

  • Autokra típus: indokolatlanul szigorú, nem bízik kollégáiban, kemény kezű vezető.
  • Demokrata típus: előtérbe helyezi a csoportos döntéshozatalt, jó kapcsolatot alakít ki kollégáival, kölcsönös bizalom jellemzi a munkahelyi légkört.
  • Laissez-fair típus: hagyja a dolgokat maguktól menni, nem szól bele semmibe, fél döntést hozni.

Ezután a motiváció fogalmát taglaltuk, majd a motivációval kapcsolatos elméleteket.

A motiváció az a hajtóerő, amely az embereket mozgatja bizonyos feladatok elvégzése érdekében.

Az elméletek közül Maslow és Herzberg elméletei a legfontosabbak.

  • Maslow szükséglethierarchiája szerint a motiváció mögött szükséglet-kielégítés húzódik meg. A szükségletek folyamatosan kielégítődnek, és hierarchiába rendezhetők.
  • Herzberg kétfaktoros elmélete: az elmélet szerint az emberekre nem csak a motiválás hat, hanem vannak olyan tényezők, melyek megléte pozitívan nem befolyásolja a dolgozót, viszont hiányuk elégedetlenséghez vezet. Ezek a különleges tényezők a higiénés tényezők.

Miután megismertük az elméleti hátteret, megvizsgálhattuk, hogy milyen módszerek vannak a motiválás megvalósítására és milyen motivációs stratégiák alkalmazhatók.

  • támogatás
  • pozitív megerősítés
  • negatív megerősítés
  • kioltás
  • büntetés
  • munkakör-gazdagítás
  • célkitűzés

Végül a tanulói motiválás című részben azt vizsgáltuk, hogy szükséges-e motiválni, illetve milyen motiválási lehetőségek vannak egy iskolában.