5.9 Önllenőrző kérdések
Maslow szükséglethierarchiája szerint a motiváció mögött szükséglet-kielégítés húzódik meg. A szükségletek folyamatosan kielégítődnek, és hierarchiába rendezhetők.
Ismertesse mit jelent a támogatás? Milyen fajtái vannak?
Ez az elmélet azon alapszik, hogy az emberek életük során folyamatosan tanulnak. Itt nem csupán arra a tanulásra kell gondolni, amely az iskolapadban történik, hanem arra is, hogy az emberek a mindennapi életükben az egészen egyszerű dolgoktól a nagyon bonyolultig különböző cselekvéseket visznek véghez. Ezek a cselekedetek lehetnek jók is és hibásak is (bizonyára mindenki tett már valamit, amiről később kiderült, hogy nem volt jó cselekedet, még ha az adott pillanatban annak is látszott). Általában az emberek tanulnak hibáikból, és igyekeznek az ugyanazt a hibát legközelebb elkerülni.
- Pozitív megerősítés: akkor beszélhetünk róla, ha valakinek a viselkedését (cselekvését) jónak találtuk, és ezt vele közöljük is valamilyen formában. Ennek a várható hatása, hogy az egyén legközelebb is ugyanígy fog viselkedni. Pl. jutalmazás, dicséret.
- Negatív megerősítés célja az, hogy az adott viselkedésről tudatosítsuk, hogy nem volt helyes, így az egyén remélhetőleg legközelebb megpróbálja elkerülni. Pl. elbeszélgetés során meggyőzzük a dolgozót a cselekvés helytelenségéről.
- Kioltás: akkor használható, ha előre tudjuk, hogy az adott viselkedés negatív megerősítése sem javítaná a helyzetet, sőt még rosszabb eredményt érne el. Ekkor célszerű tudomást sem venni a viselkedésről, és megvárni, míg magától elmúlik. Természetesen, ha magától nem múlik el, akkor valamilyen más stratégiát kell alkalmazni.
- Büntetés: az ismétlődő helytelen viselkedés megszüntetésére irányul. A büntetésnek számos változata lehet, az enyhétől az erősig. Pl. ha többszöri negatív megerősítés után még mindig kárt okoz a dolgozó a vállalatnak, büntethetjük prémiummegvonással.
Ismertesse hogyan lehet a munkakör gazdagításával motiválni?
Motiváló lehet a dolgozó számára az is, ha nagyobb hatáskört, felelősséget, több elismerést, előrelépési lehetőséget kap. Ez a munkakörének kibővítésével is elérhető: több vagy összetettebb feladatot kap a dolgozó, amiért nagyobb elismerést is kap.
Döntse el az állítás igaz-hamis voltát, és indokolja állítását!
Igaz Hamis
Herzberg kétfaktoros elmélete: az elmélet szerint az emberekre nem csak a motiválás hat, hanem vannak olyan tényezők, melyek megléte ugyan nem befolyásolja pozitívan a dolgozót, viszont hiányuk elégedetlenséghez vezet. Ezek a különleges tényezők a higiénés tényezők. Másképp megfogalmazva: a higiénés tényezők motiváló ereje az idő elteltével egyre csökken, majd teljesen elmúlik. A motivációs tényezők pedig az idő előrehaladtával is folyamatosan motiválják a dolgozót.Pl. a jó csoportlégkör higiénés tényező, mert egyrészt a munkához alapvetően szükséges a megfelelő csoportlégkör (egyébként nincs kedve bemenni a munkahelyére a dolgozónak), másrészt lehet, hogy az új dolgozó számára eleinte még motiváló a kiváló csoportlégkör, de ez előbb-utóbb elhalványul, és teljesen természetes lesz.
Döntse el az állítás igaz-hamis voltát, és indokolja állítását!
Igaz Hamis
A motiváció az a hajtóerő, amely az embereket mozgatja bizonyos feladatok elvégzése érdekében.
Az emberekben életük során különböző feladatok, tevékenységek, elhatározások elvégzése iránti igény fogalmazódik meg. Ezt az igényt szükségletnek nevezzük. Az igény megfogalmazódása után megpróbáljuk a szükségletet kielégíteni, azaz valamilyen cselekvést viszünk véghez. Ha a cselekvés pozitívan fejeződik be, akkor a szükséglet kielégítést nyer, ami elégedettséget okoz. Ha azonban nem sikerült a szükségletet kielégíteni, akkor vagy nem hagy bennünket nyugodni az elégedetlenség, és újra meg újra megpróbálkozunk a szükséglet kielégítésével, vagy lemondunk erről a szükségletről, és egy másikat keresünk. Tehát életünk során folyamatosan különböző szükségleteket próbálunk kielégíteni.
Sorolja fel, és röviden jellemezze a vezetési stílusokat!
- Autokrata típusú az olyan vezető, aki mindent egymaga szeret elvégezni, az összes döntést egyedül hozza meg, nagy távolságot tart a beosztottaival, mindig szigorú fegyelmet követel meg munkatársaitól, félti a hatalmát.
- Demokrata vezető, ezzel szemben kikéri a munkatársai véleményét a fontos döntésekben (nem hiszi magát csalhatatlannak). Javasol döntéseket, hajlandó meghallgatni más álláspontját, és el is tudja fogadni az érveket. Megosztja hatalmát és így felelősségét is a munkatársaival, igyekszik mindig objektíven szemlélni a dolgokat.
- Laissez-faire (hadd menjen) típusú vezető mindent ráhagy munkatársaira, nem tudja egységgé kovácsolni a munkahelyet, kevés az önbizalma, nem tud időben döntéseket hozni, szereti áthárítani a döntést, nem értékeli a teljesítményeket (sem pozitívan, sem negatívan).
Ismertesse mely tényezők határozzák meg az egyén magatartását?
Belső tényezők
- A személyiség
- Független az emberek személyiségétől az önismeretük.
- Fontos az emberek életében az értékrendszer is, az, hogy ő mit tart fontosnak, értékesnek az életben és a mindennapokban.
- Az emberek viselkedését befolyásolja még a tapasztalat.
Külső tényezők
- Sötét tulajdonságokat, melyeket sem mások, sem az egyén nem ismer.
- Zárt tulajdonságokat, melyeket az egyén ismer, de mások nem.
- Vak tulajdonságokat, melyeket csak a környezet ismer, az egyén még nem ismer.
- Nyílt tulajdonságokat, melyeket az egyén is és a környezete is jól ismer.