8.3.2. A Híd
A „Vadak" mozgalmának németországi
kisugárzása volt a „Die Brücke" (A Híd), amely, mint a neve is jelzi, a
Rajnán túli törekvésekhez akarta kapcsolni a német festészetet. A csoportot
1905-ben alakítja Ernst-Ludwig
Kirchner, Erich Heckel, Karl Schmidt-Rottluf és Fritz Bleyl. 1906-ban Emil
Nolde, a svájci Cuno Amiet,
majd Maz Pechstein és a finn Axel Gallén, 1908-ban pedig Kees van Dongen csatlakozik hozzájuk.
Kirchner műtermében közösen dolgoznak, bár hamarosan oszlani kezd a társaság, 1913-ban
pedig ténylegesen feloszlanak. Átvették a Vadak színkultuszát, ők is a fokozott
erejű, harsogó színmegoldást választották, bár műveik szelleme mégis inkább a
szecesszió, különösen Munch művészetével rokon. Morális, politikai kérdések
foglalkoztatják őket, képeiket gyakran erotika is jellemzi. Ők a modern német
fametszetművészet megteremtői. Hatott rájuk a kubizmus is, egy ideig a kubizmus
és a „Vadak" művészete közti egységet próbálták megteremteni. Tanulmányozták a
néger plasztikát, amelyet lényegében az európai képzőművészet számára Kirchner
fedezett fel. A „Die Brücke" festői, mint Nolde és
Pechstein, később a német expresszionizmus legjelentősebb képviselőivé válnak,
ezért a mozgalom lényegében a fauvizmus és az expreaszionizmus közötti átmenet.