10.1 Üzleti terv

Az üzleti terv



Egy vállalkozás akkor lehet sikeres, ha hosszútávon fenn tud maradni az állandóan változó, mozgásban lévő piacon. Ezt csak úgy tudja megvalósítani, ha tartósan és rugalmasan alkalmazkodik a környezeti elemek változásaihoz, vagy képes arra, hogy elébe menjen ezen változásoknak. A vállalkozónak illetve az őt képviselő menedzsmentnek tisztában kell lennie a kihívásokkal, képesnek kell lenni a helyes és gyors reagálásra, döntéshozásra.

A vállalkozónak mindig rendelkeznie kell elképzeléssel arra vonatkozóan, hogy az előtte álló időszakban milyen cselekvésre van szükség.

 

A vállalkozók, vállalkozások önmaguk és külső szervek részére üzleti stratégiájukat az üzleti tervben fogalmazzák meg.

 

Egy üzlet tervezésének mindig a piackutatással kell kezdődnie. A kutatásból származó információkat célszerű fontosságuk, bizonyosságuk szerint szelektálni, majd ezek alapján meg kell érteni a piac dinamikáját. Ezután a vállalkozás belső elemzését végezzük, s a kapott eredményeket mérlegelve meg lehet fogalmazni a célokat, később a célokhoz hozzá kell rendelni az erőforrásokat.

 

Az üzleti terv tartalmát elsősorban a vállalkozás tevékenysége, a finanszírozási formák, a már korábbi fázisban feltárt piaci viszonyokat, belső erős- és gyenge pontok elemzését figyelembe véve határozzák meg.

 

Az üzleti terv céljai az elérni kívánt eredménytől függően eltérőek lehetnek:

Az első cél:

A vállalkozási ötletek kidolgozása. Legfontosabb előnye, hogy lehetőség van a következmények nélküli tévedésre. A vállalkozó önmaga, illetve egy szűkebb kör számára készíti a tervet, amely szűkebb kör segíthet a tevékenységi cél megítélésénél.

A második cél:

Belső késztetés hatására a vállalkozó időről-időre értékelje saját vállalkozása teljesítményét tényleges adatok összehasonlító elemzésével. Így még időben ellenőrizhető, hogy az elképzeléshez képest az előrejelzések helyesek voltak-e, lehetővé válik azonnali beavatkozással az elkövetett hibák korrigálása.

A harmadik cél:

Meglévő tulajdonostársak meggyőzése az üzleti tevékenység helyességéről, bővítéséről esetleges megváltoztatásáról.

A negyedik cél:

Új tulajdonos társak, mint külső forrás bevonása. Ehhez részletes tájékoztatást kell adni, hiszen a célcsoport még nem ismeri, de meg akarja ismerni a vállalkozás előéletét, terveit, elképzeléseit a jövőre vonatkozóan.

Az ötödik cél:

Az üzleti partnerek számára készített terv, melynek fő meghatározója a marketing munka, a marketingterv. A pénzügyi tervről, fontosabb számviteli adatokról nem kell számot adni, hiszen csak informálni szeretnénk meglévő és leendő partnereinket a velük kapcsolatos jövőbeni elképzeléseinkről.

A hatodik cél:

Külső, nem tulajdonlás szerű tőkebevonási (banki hiteligénylés), pénzszerzési cél áll a háttérben. Nem lehet cél a mindenáron történő pénzszerzés, hanem a pénz, mint eszköz jelenjen meg az üzleti tervben meghatározott feladatok eléréséhez úgy, hogy az üzletnek vesztese ne legyen.