VIII. Kockázatbecslés

Célszerű és fontos elkészíteni a vállalkozás SWOT-analízisét, amely tartalmazza a vállalkozásban rejlő erősségeket, a vállalkozás gyenge pontjait, az ezekből eredő lehetőségeket, illetve az emiatt a vállalkozásra leselkedő veszélyeket.

Az analízis szerepe a vállalkozásnál:

  • Elemzési és gondolkodási módszert ad a sikertényezők feltérképezésére,
  • Strukturálja a gondolkodást
  • Pozícionálhatja általa a vállalkozás saját és környezeti jellemzőit
  • A fontos elemekre összpontosít
  • Rámutat arra, mit kell fejleszteni és mivel nem érdemes foglalkoznia a vállalkozásnak.


A vállalkozás belső környezeti elemzésének eszköze a SWOT-analízis 

A táblázatból leolvashatóak azok a legfontosabb kérdések, amelyeket a vállalkozásoknak meg kell válaszolniuk már a tevékenység megkezdése előtt is. A működés során, a vállalkozási tevékenység későbbi időszakában ismét célszerű azokat feltenni és megválaszolni, mivel a vállalkozásra ható környezeti elemek állandó változásban vannak.

A vizsgálat eredményei alapján lehet a sikeres vállalkozási stratégiát kidolgozni.

A vállalkozás sikere érdekében szükség van az üzleti egységek, termékek szintjén is különféle elemzésre, értékelésre. Ennek egyik elterjedt módszere a BCG-mátrix.

A vállalkozás termékeinek elemzésére szolgál a BCG mátrix, amely a termékeket vizsgálja piaci részesedésük és piaci növekedésük alapján.

A kérdőjelek azok a viszonylag új termékek, amelyeknek még alacsony a piaci részesedésük és a gyors piaci növekedés lehetősége jellemző rájuk. Ekkor még gyenge a piaci helyzetük, de azokat a termékeket, amelyek sztárrá válhatnak támogatni kell, például beruházásokkal. 

A sztárok a piacon a legjobb pozíciót betöltő termékek, mivel a piaci részesedésük és a piaci növekedésük egyaránt magas. Leginkább ezek a termékek azok, amelyek meghatározzák a vállalkozás jövőjét, jövőbeni profitját. Ezért érdemes a termelésüket erőteljesen támogatni, hiszen ezek válhatnak fejőstehénné. 

A fejőstehén kategóriába tartozó termékek piaci részesedése nagyon magas, de a termelés további intenzív növelésére már nincs lehetőség, mivel a piacra a terméket illetően a telítődés jellemző. Ezeket a termékeket már csak annyiban célszerű támogatni, hogy megtartsák erős piaci pozíciójukat, a vállalkozás kihasználja a bennük rejlő lehetőségeket. 

A döglött kutyák olyan termékek, melyeknek sem a piaci részesedésük, sem a növekedési lehetőségük nem kielégítő. A vállalkozásnak fel kell készülnie ezek piacról történő kivezetésére. 

Be kell mutatni a vállalkozás technológiai fejlesztési lehetőségeit (hosszú távú életképesség). Ez biztosítható saját kutatásokkal, fejlesztésekkel (K+F), licenc (gyártmány leírás)-, know-how (gyártási folyamat leírás)- és franchising (termék vagy szolgáltatás forgalmazásának, márkájának használati joga) vásárlással.

A vállalkozást körbevevő környezeti elemek állandó mozgásban, változásban vannak, ezek kiszámítható hatásaira célszerű a vállalkozásnak felkészülnie. Ennek érdekében ún. forgatókönyvet szokás készíteni, amely lehet optimális, reális, és katasztrófa terv.