Az üzleti terv fő fejezetei, I-II-III

Az üzleti terv fő fejezeteit az alábbiakban foglaljuk össze (természetesen ismertek más sémák is, azonban a tartalom lényegében megegyező):

 

I. Bevezető oldal

Itt írjuk le a vállalkozás nevét, címét, működési körét, tulajdonosainak nevét, a terv kezelésére vonatkozó igényeket, pénzintézethez történő benyújtás esetén a pénzigény jelzését.

 

II. Összefoglaló

A teljes üzleti terv néhány oldalas összefoglalását tartalmazza.

 

III. Iparági elemzés

Trendek és kilátások: milyen piacra, milyen terméket kívánunk kivinni. Fel kell tárni a fogyasztók lehetséges piaci magatartását, piaci reakcióit, személyi jellemzőit.

 

Ebben a fejezetben kell meghatározni a kielégítendő fogyasztói szükségleteket, melynek egyik módszere a piac szegmentáció (részekre osztás). Az eltérő fogyasztói szokásokkal, jövedelemmel, célokkal és érdekekkel rendelkező eltérő igényeket elégítik ki a vállalkozások. El kell dönteni, meg kell határozni, hogy az igények közül melyeket kívánja a vállalkozás kielégíteni, a piac mely részét kívánjuk megcélozni, lefedni termékünkkel, szolgáltatásunkkal, milyen mértékű részesedést és növekedést kívánunk elérni

 

Ezek után a versenytársak elemzése válik szükségessé. Meg kell vizsgálni, hogyan alakul a piaci szereplők száma és piaci részesedésük megoszlása, mekkora a piaci koncentráció mértéke, milyen a piacon a verseny jellege, annak hatása vállalkozásunkra, melyek a versenytársak gyenge-erős pontjai, lehetőségei-veszélyei a piacon, milyenek a piacra történő belépés lehetőségei, vannak-e akadályok, ha igen, akkor azokkal hogyan tud megküzdeni a vállalkozás. Ismerni kell, hogy az adott piaci területen milyen állami szabályozási előírások vannak érvényben, azokat hogyan tudja kezelni a vállalkozás.

Iparági előrejelzések: a piaci- és saját kínálatunk, a kereslet várható alakulásának elemzése, az árak várható alakulásának vizsgálata.