VI Marketing terv
A fogyasztói igények, szükségletek nagymértékű differenciálódása, sokféle fogyasztói magatartás jellemzi napjaink piacait. Ezeken a piacokon kell a vállalkozásoknak megnyerniük a vevőt a versenyelőny fenntartása, javítása mellett. Ehhez szükség van egy új, piacközpontúan szervezett szemléletre, magatartás formára, vezetési módszerre, egész tevékenységi rendszerre. Ez lehet a marketing.
A marketing feladata felmérni a fogyasztói szükségleteket, azokat lefordítani konkrét termékekre és szolgáltatásokra úgy, hogy az a fogyasztó által kívánt minőségben, mennyiségben, áron és helyen álljon rendelkezésre, miközben megfelelő nyereséget biztosít a vállalkozónak.
A marketing stratégia lehet:
- Piacvezető stratégia (piaci részesedés magas, a vállalkozás diktál a piacon, folyamatos az innováció, a vállalkozás nem hagy támadási felületet)
- Piac kihívó stratégia ( piaci fejlődés jellemzi, a vállalkozás a piaci részesedés agresszív növelésére törekszik)
- Piac követő stratégia (általában magas színvonalú termék, alacsony költségek jellemzik, gyakran ad a célpiacnak kedvezményt)
- Meghúzódó stratégia ( általában a kisvállalkozásokra jellemző, olyan piaci szegmenseket keres, melyeket a nagyvállalkozások üresen hagynak).
A marketing szemlélet tehát fogyasztó orientált, jelenleg több összetevője ismert, ezért marketing-mix-nek nevezzük. Ezen tényezők angol megfelelőjének első betűje (P) alapján a marketing-mix-et 10P-nek nevezzük.
Vizsgáljuk meg a Marketing-mix elemeit:
- A termék (Product), alapelv, hogy a termékszerkezetben növelni kell a nyereséges termékek arányát, jól eladható, piacképes tevékenységből kell a termékskálának állnia. Ezekről részletesen az elősző fejezetben írtunk.
- Az ár (Price). Ki kell dolgozni a vállalkozás árpolitikáját, ami a vállalkozás által kínált termékek (szolgáltatások) árának meghatározása és a piaci eseményekre történő reagálás elveinek és módszereinek összessége.
A vállalkozás termékeivel különböző árakon léphet be a piacra. Az induló ár lehet: költség alapú árképzéssel kapott ár, keresletalapú árképzéssel képzett ár, versenytárs alapú árképzéssel kapott ár. Bármelyik formát választja a vállalkozás, döntését kalkulációval célszerű alátámasztania, grafikonos elemzést is végezhet. A piacra történő bejutás után a vállalkozás érdekinek megfelelően lehetővé válik árengedmények kidolgozása, fizetési feltételek módosítása is. A termék mindenkori árának kapcsolatban kell lennie a termék életgörbében betöltött helyzetével is.
Feltételezzük, hogy vállalkozásunk tökéletesen versenyző piacon vesz részt termékével. Ekkor alapvetően elfogadja a piacon már kialakult árakat, tehát a teljes bevételi függvénye (TR) lineáris lesz.
A termelés teljes költség függvénye (TC) a hagyományos képet veszi fel. A két függvény együttes ábrázolásával leolvashatjuk a vállalkozás számára nyereséges termelési intervallumot (a két függvény metszéspontjai között elhelyezkedő mennyiségek). Ezek közül kell kiválasztani a vállalkozás számára optimális mennyiséget. Mivel a vállalkozások egyik fő célja a minél magasabb profit elérése, a termelési optimum a legnagyobb profitnál adódik. A TR és TC függvények adatai alapján kerültek ábrázolásra a profit függvény pontjai, melynek legmagasabb értékénél leolvassuk az optimális termelési volument. Ez a bemutatott ábra alapján a 400 db-nál adódik.
Egy tökéletesen versenyző piac egy vállalkozásának árbevétel-, költség- és profit vizsgálata:Feltételezzük, hogy vállalkozásunk csokoládé termeléssel foglalkozik.
További költségfüggvények elemzésével is meghatározható az előbbi termelési optimum. Ehhez meg kell ismernünk az önköltség (átlagos költség=AC), az átlagos változó költség (AVC) és a termelés változásból adódó költségváltozást kifejező határköltség (MC) értékeit, melyek az eredeti költség adatokból kerültek kiszámolásra.
Figyelembe véve a piacon már kialakult és a vállalkozásunk által elfogadott 500-as árat, az optimális termelés szintén 400, amely az ár és az MC függvény metszéspontja által határozódik meg.
Természetesen más piaci ár és más költségek esetén ez az optimum változni fog.
Monopol- és oligopol piacra történő belépés esetén az árak és a termelés optimális mennyiségének meghatározásához mélyebb közgazdaságtani és matematikai ismeretekre van szükség. Ezekkel azonban jelen tananyagunkban nem foglalkozunk, mivel célunk a kisvállalkozások indításához és működtetéséhez történő segítség nyújtás.
Egy vállalkozás egységköltségeinek alakulása, a termelési optimumának és profitjának bemutatása
- Értékesítési hely (Place). A vállalkozás által érvényesíteni kívánt értékesítési csatornákat, láncokat írja le. Arra vonatkozik, hogy a termék vagy szolgáltatás hogyan jut el a keletkezés helyéről a fogyasztóhoz. Fel kell mérni az egyes csatornák költségvonzatát, az árakra gyakorolt hatását, a forgalmazási időt is.
A klasszikus termék elosztási csatorna: Termelő - Nagykereskedő - Kiskereskedő - Fogyasztó
A választott értékesítési csatornák eltérőek lehetnek különböző funkciójú termékek, illetve szolgáltatások esetén.
A hagyományos, teljes értékesítési csatorna elemei:Amikor a vállalkozás kiválasztja a számára legmegfelelőbb értékesítési csatornát, fel kell mérnie a fogyasztói szükségleteket, az egyes csatornák által a fogyasztóknak nyújtott szolgáltatások színvonalát, a várakozási idő hosszát (az igény felmerülésétől az áruhoz jutásig eltelt idő), a választékot. Ezen információk elemzése után célszerű kiválasztani a vállalkozás számára legmegfelelőbb módszert.
- Eladás, vásárlás ösztönzés (Promotion). Napjainkban igen fontos értékesítéspolitikai eszköz. Az a feladata, hogy a potenciális vásárlók figyelmét a vállalkozás felé fordítsa. Meg kell tervezni az alkalmazni kívánt reklám és közönségkapcsolati programot.
A reklám az informálást, a vevők befolyásolását szolgálja, védi a terméket a konkurenciával szemben. A reklámozásra vonatkozóan figyelemmel kell lenni a Versenytörvényre is. Ha a vállalkozás a reklámtervét készíti, akkor a reklámeszközeit a célkitűzéseinek megfelelően kell kiválasztania és kombinálnia. Bár költséges tevékenység, és sokan bírálják a reklámokat, erről a marketing eszközről lemondani nem lehet, hiszen a vásárlónak jól orientálhatónak, tájékozottnak kell lennie, hogy megfelelő vásárlási döntéseket hozhasson és a vállalkozásoknak meg kell adni a lehetőséget arra, hogy termékeiket ismertté tegyék és ezáltal versenyre keljenek a konkurenciával.
Az erős piaci verseny arra készteti a vállalkozásokat, hogy piaci kapcsolataikat folyamatosan megújítsák.
A Public Relations (PR) az eladásösztönzés közvetett formája. E tevékenysége során a vállalkozás a megértés és a bizalom légkörét kívánja kialakítani. Fő eszközei a sajtókapcsolatok, vállalkozás által szervezett kiállítások, versenyek, közszolgálati tevékenység, a termékpropaganda, írásos anyagok biztosítása a vállalkozásról, a tanácsadás, az érdekszövetségek létrehozása a törvényhozással (lobbyzás) stb.
- Csomagolás (Packing). Funkciója kettős. Hagyományos feladata a termék tárolása, védelme, szállíthatóságának elősegítése. Ezen kívül marketing funkciókat is ellát, ezáltal a vevőt is befolyásolja a csomagolás.
- Vásárlást követő szolgáltatások (Post sale service). Itt kell megtervezni a vevőkkel való kapcsolattartás lehetséges és megvalósítható formáit. Ilyenek például a vevőszolgálat fenntartása, a jótállás vállalása, cserelehetőség biztosítása stb.
- Kapcsolatok (Partners). Itt a vállalkozás kereskedelmi, üzleti partnereinek kiválasztását kell tervezni, például beszállítók, szállítási eszközök-, raktárkészlet tervezése, a reklámcégekkel, piackutató intézetek kell történő kapcsolattartás mikéntjének kidolgozása stb.
- Marketing munkatársak (Personal). A marketing tevékenység rendkívül tőkeigényes, ezért nem lehet figyelmen kívül hagyni az abban résztvevők személyi alkalmasságát. Rendkívül kreatív, nagy munkabírású, jó kapcsolatteremtő szakemberekre van szükség.
- Piaci eredmények folyamatos visszacsatolása (Process of feedback and modification). A környezeti elemek változása miatt fontos azok folyamatos figyelése, elemzése és beépítése az üzleti tervbe, a marketing tevékenységbe. Csak így lehet biztosítani a rugalmasságot.
- Múló idő (Passing time). A marketing munka időzítése rendkívüli jelentőséggel bír, hiszen a piac igényei állandó változásban vannak, azokat a megfelelő időben kell kielégíteni. Egy megkésett marketing akció a vállalkozás számára pl. piacvesztést is jelenthet, ami az elérhető profitot csökkenti.
Lényeges, hogy az egyes eszközöket nem szabad válogatás nélkül felhasználni. A kombinációkból azt kell kiválasztani amely a piaci célok szempontjából a legsikeresebb. Úgy kell az eszközöket összehangolni, hogy azok kölcsönösen segítsék, erősítsék egymást, vegyék figyelembe a vállalkozás lehetőségeit, a piac adottságait.