IV. A vállalkozás leírása
A vállalat mint szervezet különböző ismertetőkkel írható le. Ebben a fejezetben feladatunk a termékünk, szolgáltatásunk jövedelmezőségének, minőségének bemutatása, elemzése. Igazolnunk kell a tevékenység fejleszthetőségét, a vállalkozás hosszútávú életképességét.
Ki kell alakítani a vállalkozás termékszerkezetét, amely lehet:
- Horizontális (egymástól jól elhatárolható, más-más szükségletet kielégítő termékek termelése)
- Vertikális (egymásra épülő, termékcsoporton belüli választékot biztosító termékek termelése).
-
Elemezni szükséges a termék termelésének, a tevékenység
folytatásának jövedelmezőségét. Ilyen jövedelmezőségi mutatók:
- Árbevétel arányos nyereség = Üzemi eredmény / Értékesítés nettó árbevétele
- Összes tőke jövedelmezősége =(Szokásos vállalkozási eredmény + fizetett kamatok) / Saját és idegen tőke
- Saját tőke jövedelmezősége = Szokásos vállalkozási eredmény / Saját tőke
- Alaptőke jövedelmezőség = Adózott nyereség / jegyzett tőke
- Árbevétel arányos pénzjövedelem = Cash-flow mutató / Értékesítés nettó árbevétele
- Tőkearányos pénzjövedelem = Csah-flow mutató / Saját tőke
Jövedelmet elérni, csak jó minőségű termékkel (szolgáltatással) lehet. A technikai fejlődés jelenlegi szintje mellett azt értjük jó termék alatt, vagyis azt nevezhetjük minőségnek, amit a fogyasztó annak elismer, amiért hajlandó fizetni.
Ennek kívánnak a vállalkozások megfelelni, amikor körükben egyre terjednek a minőségbiztosítási rendszerek, melyek közül talán legismertebb és leggyakrabban használt a TQM (teljes körű minőség menedzsment), amely a minőségbiztosítást az egész vállalkozásra kiterjeszti.
A rendszer fő célkitűzése a fejlesztésre, javításra történő folyamatos törekvés. A vállalkozás sohasem lehet megelégedve elért eredményeivel, mindig fejlesztenie kell. A kitűzött cél eléréséhez megfogalmazott elvek:
- A vevőközpontúság: minden tevékenységnek van outputja (kimenete), amelyet valahol egy "vevő" inputként (bemenetként) fog felhasználni, így az általa elérhető minőség függ az output minőségétől vállalkozáson belül és végső soron a külső fogyasztónál is.
- A folyamatok javítása: a végtermék munkafázisok sorozatán át keletkezik és jut el a fogyasztóhoz, ezért a folyamat minden elemét állandóan fejleszteni, javítani kell.
- Teljes elkötelezettség: a vállalkozás szervezetében minden szinten (a legalsótól a legmagasabb szintig) szem előtt kell tartani a minőséget, annak javítását.
Összességében azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a
termék (szolgáltatás) csak akkor tud megfelelni a piac igényeinek, ha az azt
előállító folyamat valamennyi mozzanatában érvényesül a minőségre való
törekvés. Természetesen ennek biztosításához szükség van új vezetői
szemléletre, támogatásra, a dolgozók oktatására, helyes érdekeltségi rendszer
kialakítására, állandó mérésre, a mérési eredmények folyamatos elemzésére,
visszacsatolásra.
A vállalkozások fejlesztési, javítási törekvéseinek célja, elvei és elemei
A szükségletek legnagyobb hányadát valamilyen
technológiával előállított termékkel (szolgáltatással) elégítjük ki. A termékek
versenye egyszerre zajlik térben és időben. A vállalkozások versenyeznek
pozíciójuk megtartásáért, piaci helyzetük javításáért. Ezért szükség van a
termékeik, termelési folyamataik, eljárásaik fejlesztésére. Ez a
vállalkozásokat állandó innovációra (megújulásra) készteti. A fogyasztási
cikkek piacán azok a cégek képesek tartósan nyereséget elérni, melyek állandóan
élen járnak az innovációban. E területen nagyon gyorsan átveszik (lemásolják) a
követő vállalkozások a legújabb technikai megoldásokat, az eredeti termékek
utánzatai jelennek meg a piacon. A termelés növekedésével a szükségletek nagy
hányada gyorsan kielégíthetővé, a piac telítetté válik, így a termék, az általa
biztosított előny eltűnhet a piacról. Ezt úgy tudják kiküszöbölni a
versenyképes vállalkozások, hogy az új termékük piacra dobásakor már fejlesztik
az új (más, jobb minőségű stb) termékváltozatot. Ennek a folyamatnak a
bemutatására szolgál a termék életgörbe.
Az innováció szükségessége, az új termékek bevezetésének ütemezése
E fejezetben kell bemutatnunk a vállalkozás személyzetét, a vállalkozók szakmai hátterét. Tulajdonképpen ebben a részben adunk számot a vállalkozás emberi erőforrás stratégiájáról, amely lehet:
- Innovatív stratégia: ebben az esetben kreatív, fejlesztő szakemberekre van szükség
- Marketing differenciáló stratégia: ekkor elsősorban jó marketing szakemberek alkalmazása a meghatározó
- Költségdiktáló stratégia esetén a vállalkozás alapvetően alacsonyabb költségű dolgozókat, jellemzően alacsonyabb képzettségű munkaerőt alkalmaz.