IV. A vállalkozás leírása


 

A vállalat mint szervezet különböző ismertetőkkel írható le. Ebben a fejezetben feladatunk a termékünk, szolgáltatásunk jövedelmezőségének, minőségének bemutatása, elemzése. Igazolnunk kell a tevékenység fejleszthetőségét, a vállalkozás hosszútávú életképességét.

 

Ki kell alakítani a vállalkozás termékszerkezetét, amely lehet:

  • Horizontális (egymástól jól elhatárolható, más-más szükségletet kielégítő termékek termelése)
  • Vertikális (egymásra épülő, termékcsoporton belüli választékot biztosító termékek termelése).
  • Elemezni szükséges a termék termelésének, a tevékenység folytatásának jövedelmezőségét. Ilyen jövedelmezőségi mutatók:
    • Árbevétel arányos nyereség = Üzemi eredmény / Értékesítés nettó árbevétele
    • Összes tőke jövedelmezősége =(Szokásos vállalkozási eredmény + fizetett kamatok) / Saját és idegen tőke
    • Saját tőke jövedelmezősége = Szokásos vállalkozási eredmény / Saját tőke
    • Alaptőke jövedelmezőség = Adózott nyereség / jegyzett tőke
    • Árbevétel arányos pénzjövedelem = Cash-flow mutató / Értékesítés nettó árbevétele
    • Tőkearányos pénzjövedelem = Csah-flow mutató / Saját tőke

 


Jövedelmet elérni, csak jó minőségű termékkel (szolgáltatással) lehet. A technikai fejlődés jelenlegi szintje mellett azt értjük jó termék alatt, vagyis azt nevezhetjük minőségnek, amit a fogyasztó annak elismer, amiért hajlandó fizetni.

Ennek kívánnak a vállalkozások megfelelni, amikor körükben egyre terjednek a minőségbiztosítási rendszerek, melyek közül talán legismertebb és leggyakrabban használt a TQM (teljes körű minőség menedzsment), amely a minőségbiztosítást az egész vállalkozásra kiterjeszti.

 

A rendszer fő célkitűzése a fejlesztésre, javításra történő folyamatos törekvés. A vállalkozás sohasem lehet megelégedve elért eredményeivel, mindig fejlesztenie kell. A kitűzött cél eléréséhez megfogalmazott elvek:

  • A vevőközpontúság: minden tevékenységnek van outputja (kimenete), amelyet valahol egy "vevő" inputként (bemenetként) fog felhasználni, így az általa elérhető minőség függ az output minőségétől vállalkozáson belül és végső soron a külső fogyasztónál is. 
  • A folyamatok javítása: a végtermék munkafázisok sorozatán át keletkezik és jut el a fogyasztóhoz, ezért a folyamat minden elemét állandóan fejleszteni, javítani kell. 
  • Teljes elkötelezettség: a vállalkozás szervezetében minden szinten (a legalsótól a legmagasabb szintig) szem előtt kell tartani a minőséget, annak javítását.

Összességében azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a termék (szolgáltatás) csak akkor tud megfelelni a piac igényeinek, ha az azt előállító folyamat valamennyi mozzanatában érvényesül a minőségre való törekvés. Természetesen ennek biztosításához szükség van új vezetői szemléletre, támogatásra, a dolgozók oktatására, helyes érdekeltségi rendszer kialakítására, állandó mérésre, a mérési eredmények folyamatos elemzésére, visszacsatolásra.


A vállalkozások fejlesztési, javítási törekvéseinek célja, elvei és elemei

 

 

A szükségletek legnagyobb hányadát valamilyen technológiával előállított termékkel (szolgáltatással) elégítjük ki. A termékek versenye egyszerre zajlik térben és időben. A vállalkozások versenyeznek pozíciójuk megtartásáért, piaci helyzetük javításáért. Ezért szükség van a termékeik, termelési folyamataik, eljárásaik fejlesztésére. Ez a vállalkozásokat állandó innovációra (megújulásra) készteti. A fogyasztási cikkek piacán azok a cégek képesek tartósan nyereséget elérni, melyek állandóan élen járnak az innovációban. E területen nagyon gyorsan átveszik (lemásolják) a követő vállalkozások a legújabb technikai megoldásokat, az eredeti termékek utánzatai jelennek meg a piacon. A termelés növekedésével a szükségletek nagy hányada gyorsan kielégíthetővé, a piac telítetté válik, így a termék, az általa biztosított előny eltűnhet a piacról. Ezt úgy tudják kiküszöbölni a versenyképes vállalkozások, hogy az új termékük piacra dobásakor már fejlesztik az új (más, jobb minőségű stb) termékváltozatot. Ennek a folyamatnak a bemutatására szolgál a termék életgörbe.


Az innováció szükségessége, az új termékek bevezetésének ütemezése

E fejezetben kell bemutatnunk a vállalkozás személyzetét, a vállalkozók szakmai hátterét. Tulajdonképpen ebben a részben adunk számot a vállalkozás emberi erőforrás stratégiájáról, amely lehet:

  • Innovatív stratégia: ebben az esetben kreatív, fejlesztő szakemberekre van szükség
  • Marketing differenciáló stratégia: ekkor elsősorban jó marketing szakemberek alkalmazása a meghatározó
  • Költségdiktáló stratégia esetén a vállalkozás alapvetően alacsonyabb költségű dolgozókat, jellemzően alacsonyabb képzettségű munkaerőt alkalmaz.