12.2. A reneszánsz építészet emlékei Itáliában
A
reneszánsz építészet a XV. század elején a közép-itáliai Toszkánában alakult
ki. Onnan terjedt át a század folyamán Itália más területeire, majd a XVI.
század kezdetén Európa országaira. Az új stílus átvételében és meghonosításában
mindenütt jelentős szerepet játszottak az itáliai kapcsolatok és az itáliai
mesterek. Itália reneszánsz építészete az ókori Róma öröksége. A
téralakításban, a tömegformálásban - római mintára - a nagy felületekkel
kiterülő faltest nyugalma érvényesült. Erről az alapról az itáliai építészet
úgy léphetett tovább, hogy a humanizmus szelleméhez hűen az antikhoz tért
vissza. Az itáliai művészet korszakait gyakran a század olasz megnevezésével
jelölik. Eszerint a XV. század a quattrocento
(quattro-négy, cento-száz, tehát a négyszázas évek), a XVI. század a cinquecento (cinque-öt). A quattrocento
a kora reneszánsz ideje. A cinquecentóra a stílusfejlődés két szakasza esik: a
fejlett és a késő reneszánsz. A kora
reneszánsz legjelentősebb központja Firenze. Ott dolgozott s onnan került
ki a kor majdnem valamennyi kiváló művésze. Az építészetben ez a korszak az
alapvetés, az elvek és a gyakorlati módszerek kikísérletezésének ideje.
Tanulmányozzák, de még nem ismerik elég behatóan az ókor emlékeit. Az antik és
a protoreneszánsz épületekről kölcsönzött antikizáló formákkal együtt a
gótikából átvett elemeket is alkalmaznak. Az új szemlélet a térszervezésben, a
tömegformálásban, a komponálásmódban érvényesül. A fejlett reneszánsz kora a XVI. század első fele. A művészeti élet
központja s a legnagyobb építkezések színhelye ekkor Róma. A művészetpártoló
pápák megbízásai odavonzzák a mestereket. Mellettük iskolázódnak a fiatalok, s
ha később máshol munkához jutnak, az ott elsajátított római stílust viszik
magukkal. Az elvek ekkorra már letisztultak. A mesterek már biztos tudással, és
mindig a feladathoz illő eredetiséggel alkalmazzák a klasszikus formákat. A késő reneszánsz idején, a XVI. század
harmadik negyedében a reneszánsz világa kezd felbomlani. Az építészetben kettős
folyamat figyelhető meg. A téralakításban nagyobb szabadságra, a mozgás
élményét keltő változatosságra törekszenek. Ugyanakkor a formálás elmerevedik.
Az oszloprendek alkalmazását megmásíthatatlan szabályok szigorítják. A kora
reneszánsz építészet vezető mesterei Filippo Brunelleschi, Leon Battista
Alberti és Giuliano da Sangallo. Mellettük jelentősek Michelozzo di Bartolomeo
és Luciano da Laurana. A művészeti központtól távolabb fekvő városok közül a
reneszánsz paloták sajátos típusainak kifejlesztésében fontos szerepet játszott
Bologna és Velence.