1.8.2. Franciaország barokk építészete
12. ábra
Francois Mansart: A Maisons-Laffitte kastély
Jules Hardouin-Mansart (1646-1708) a XIV. Lajos uralkodásának második felében kifejlődő, választékossá finomult stílus vezető mestere. Munkáiban a nemzeti és az olaszos irányzat egyesítésére törekedett. Legnagyobb műve a versailles-i kastély kiépítése. Jelentős alkotásai még a versailles-i parkban épült Nagy Trianon kastély és a párizsi Dome des Invalides.
13. ábra
Jules Hardouin-Mansart: A Nagy Trianon kastély
Charles Lebrun (1610-1690) elsősorban festő volt, az építészetben dekoratőrként működött. Itáliai minták nyomán ő alakította ki s képviselte a legmagasabb szinten a XIV. Lajosról elnevezett enteriőr-stílust. Legfontosabb műve a versailles-i kastély első emeletén a királyi lakosztály szalonsora és a kert felőli oldal hosszán végignyúló Tükörgaléria, francia nevén a Galérie des Glaces. A folyosószerűen elnyúló terem oldalfalait márvány-pilaszterek tagozzák s a kertre nyíló ablakokkal szemben hatalmas tükrök díszítik. A boltfelületet dekoratív stukkó keretrendszer osztja. A keretek között kimaradó, váltakozó nagyságú mezőket gazdag színhatású festmények töltik ki.
14. ábra
Charles Lebrun: A versailles-i kastély tükörterme
A klasszicizáló későbarokk a XVIII. század közepén teljesedett ki. Korszaka a francia forradalomig tartott. Vezető mesterei J. G. Soufflot és J. A. Gabriel. Jacques-Germain Soufflot (1713-1780) volt az első jelentő építész, akinek munkáiban a klasszikusokhoz való visszatérés újabb irányzata határozottan érvényesült. Legfontosabb alkotása s egyben a korai klasszicizmus főműve a párizsi Pantheon. A Szent Genovéva tiszteletére szentelt középkori templom helyén a XVIII. század második felében épült. A francia forradalom óta a nemzet nagy halottainak pantheonja. Alaprajza görögkereszt alakú, térrendszere a velencei Szent Márk székesegyházra emlékeztet.
15. ábra
Germain Soufflot: A párizsi Pantheon