6.2.1. „A szem logikája”
Manet korai festményei, sőt még a
konzervatív ízlés és a kispolgári prüdéria dühét kiváltó két fő műve, a „Reggeli
a szabadban" és az „Olympia" korántsem minősíthető
impresszionistának, akár még előfutárnak sem. Manet a spanyol mesterek nyomán
indult, sötét-világos kontrasztú, bravúros festőiségű képeit Velázquez és Goya
művészete inspirálta. Képeinek forrása a klasszikus művészet, mégis új festői
korszak nyitányát jelentették. Manet képeiben ugyanis szakított a romantikus, a
realista, a tradicionálisan figuratív képértelmezéssel, festményein a téma
elveszítette a jelentőségét, a motívumok csupán képépítő szerepet játszottak,
pusztán vizuális jelentést tolmácsoltak. A kép nem akart érzelmet ébreszteni,
nincs benne szimbolikus célzás, csak formai viszonylatok rendje, plasztikai
jelek önelvű rendszere. Ezt a jelenséget nevezik l'art pour l'art-nak
művészetnek (művészet a művészetért). Nemcsak arról van szó, hogy a művészet
pusztán önmagáért van, hanem Manet felfedezte, hogy a vizuális, plasztikai
jeleknek megvan a saját világa, az önmagában is megálló rendje. Az értelem és
az érzelem rendje mellett létezik tehát a „szem logikája" is. E felismerés
nélkül nem született volna meg az impresszionizmus.
65. ábra
Édouard Manet: Hölgy legyezővel