1.6 Divizionális szervezet
6. ábra - Divizionális szervezet
Divizionális szervezet akkor jön létre, ha az alaptevékenységet valamilyen elv szerint teljesen különálló egységekre bontják. Ezeknek az egységeknek a továbbiakban már nincs szoros kapcsolatuk egymással, csak az anyavállalat központi céljának kell alárendelniük magukat, de működésük már nagymértékben önállósult. A szétválasztási szempont lehet valamilyen termékcsoport vagy termelőegység. Tehát vagy különböző jellegű termékeket készítenek az egyes divíziók (pl. Philips márkanév alatt léteznek híradástechnikai berendezések /egyik divízió/, léteznek konyhai berendezések /másik divízió/), vagy földrajzilag elkülönülnek az egyes részlegek (pl. Suzukit gyártanak Japánban /egyik divízió/, gyártanak Magyarországon /másik divízió/, de gyártanak Amerikában is /harmadik divízió/).
Az egyes divíziók teljesen önálló egységnek tekinthetők, így van saját vezetőségük és a vezetéshez tartozó egyéb osztályaik is.
A szervezeti forma előnyei:
- széles termékválaszték kialakításának lehetősége,
- termékcsaládok kifejleszthetősége,
- dinamikus piaci környezet,
- versengés a divíziók között,
- teljesítményre ösztönző légkör,
- stratégiai és operatív feladatok szétválása,
- világos divíziós célok.
Hátrányai:
Divízió-egoizmusra épül, azaz az egyes divíziók saját munkájukat tartják a vállalat szempontjából a legfontosabbnak, és mivel sok helyen kell szinte azonos feladatokat ellátni, megnő a létszám.