4.3 A döntéshozás csapdái

iDevice ikon

Mint a fentebbi elméletek is mutatják, döntést hozni nem könnyű. Döntés közben előfordulnak tipikus hibák, melyek közül a leggyakoribbak a következők:

  • A döntés jelentőségének túlértékelése
    Egyszerűen túl fontosnak ítéljük a döntést (élet-halál döntés), ami pedig frusztrál bennünket, így nem tudunk megfelelő döntést hozni.
  • Krízishelyzet teremtése
    Olyan helyzetet teremt a vezető, hogy úgy tűnik, hogy a döntést valamilyen égető okból most azonnal meg kell hozni. Így nincs idő minden részlet felderítésére. Hibás döntés esetén könnyebb a krízis helyzetre hivatkozni.
  • Konzultáció elmulasztás
    Előfordul, hogy a vezető fél tanácsot kérni kollégáitól. Attól tart, hogy a konzultáció szakmai tekintélyét ásná alá. Ez természetesen nincs így, a csoportos döntés hatékonyabb az egyéni döntésnél.
  • Hibák be nem ismerése
    Mindenki véthet hibákat. Gyakran előfordul, hogy a vezető ezt nem képes beismerni, fél attól, hogy tekintélyén csorba esik. Vezetői „megoldás" lehet a hiba elkenése, jelentéktelenítése, külső ok keresése, másra mutogatás stb.
  • Félelem a döntéstől
    Egyes vezetők félnek döntést hozni, inkább minél több alternatívát dolgoznak - dolgoztatnak ki. Az előző döntéseiket folyamatosan felül akarják vizsgálni, korrigálni szeretnék. Ez döntésképtelenséget okozhat, illetve nagyon lelassítja a folyamatot.
  • Tapasztalatok figyelmen kívül hagyása
    Elsősorban kezdő vezetők hibája, hogy nem támaszkodnak eléggé a korábbi tapasztalatokra, esetleg tapasztaltabb kollégáik véleményére. Mindent ők akarnak megoldani. Ez rengeteg időt vesz el, felesleges próbálkozást eredményez.
  • Hiányos és/vagy elavult adatok használata
    Ez a hiba inkább a rutinosabb vezetőket fenyegeti. Tapasztalatukra építve elhanyagolhatónak érzik az új információk beszerzését, mondván, hogy azt már úgyis ismerik.
  • Teljesíthetetlen ígéretek
    Kezdeti népszerűséget lehet szerezni olyan ígéretekkel, melyek betartása nem lehetséges.