4.2. A pedagógia és az egészségnevelés

iDevice ikon

Az iskolai egészségnevelés jövőbeni feladatai

Az iskolában folyó egészségnevelés jelentőségét alátámasztja az a tény, hogy a tanulókban ekkor formálódik meg az a beállítódás, amely a feladatoknak és a hozzájuk kapcsolható idő mennyiségének az összeegyeztethetőségén alapul. Ekkor épül ki a prioritások hierarchikus rendszere, amely a majdani életmódot, életvitelt és életminőséget fogja jellemezni. Úgy véljük, éppen ezért fontos, hogy az iskola miként járul hozzá az egészség alakításához.

Fontos a tanulókban tudatosítani, hogy belássák, mindennapi életük saját maguk által alakítható, megtervezhető, melyben felelősségük van. Ennek megléte alapvető fontosságú abban, hogy a diákok értékrendszerébe az egészséget támogató olyan értékek, mint a megfelelő konfliktuskezelés, az interperszonális kapcsolatok, valamint a mentálhigiéné, beépüljenek, s ellássák funkciójukat.

Az egészségnevelés céljainak mind teljesebb elérése érdekében lényegesnek tartjuk az egészségtudatos magatartás kialakítását. Ebben jelentős szerepe van a pedagógusok példamutató életvitelének, a diákokkal való kapcsolatuknak. A hatékony egészségneveléshez elengedhetetlen a nevelők közötti szoros együttműködés szaktól, képesítéstől függetlenül. Ugyanígy lényeges, hogy a diákok megtapasztalják, miként tudják az emberek megvalósítani az egészségtudatos magatartást. Erre szolgálhatnak példaként a közös élményeket megalapozó s tovább építő kirándulások, együttműködési mintát nyújtó szakkörök, csoportépítésre alkalmas sporttevékenységek.

A testnevelés szerepe az egészségnevelésben

A testmozgás amellett, hogy egészségmegőrző és -fejlesztő funkcióval rendelkezik, dinamikusan hozzájárul a személyiség formálásához és alakításához, és elősegíti a gyermekben rejlő képességek kibontakozását.

Az alapot az adja, hogy a tanulót testének megismerésére és elfogadására neveljük: érezze jól magát saját testében, fedezze fel a benne rejlő lehetőségeket. Minden sporttevékenység kiválóan fejlesztheti a gyermekek önfegyelmét, küzdeni tudását, kitartását, önbizalmát, segíti a reális önértékelés kialakulását, és hozzájárul a siker és kudarcélmény feldolgozásához, ez által kialakul az egészséges énkép, az egészséget támogató értékrend. Az Európai Sport Chartája szerint: olyan sportélményekhez kell hozzásegíteni a gyermekeket, melyek egész életre szóló elkötelezettséget eredményeznek a fizikai aktivitás iránt. A jövő generációjának egészsége érdekében az Oktatási Minisztérium minden közoktatási intézményben kötelezővé tette a helyi egészségnevelési program bevezetését, alkalmazását. A program összeállításában hangsúlyt kapott az egészségnevelés minél több tantárgyba történő integrálása és a gyakorlatorientáltság. Így tulajdonképpen visszajutottunk a kezdetekhez, amikor nem önálló tantárgyként értelmezték az egészségnevelést, hanem átfogó, komplex folyamatként, az iskola egész rendszerébe beágyazódva, melyben már a holisztikus és dinamikus egészségszemlélet érvényesül.