4.9. Összefoglalás
Ebben a fejezetben az egészségnevelés fontosságával foglalkoztunk. Az egészség érték, ezt a megállapítást szükséges tudomásul venni, és a mindennapi gondolkodásunkba, és cselekvéseinkben vezérelvként elfogadni.
Az egészségnevelés tárgya:
- Az egészség,
- Az egyén és a környezetében élők egészségének javítása, megőrzése,
- Az egészséges táplálkozás
- A családtervezés
- Az egészséges és biztonságos tárgyi környezet
- A szocializáció
- Az iskolai egészségügyi ellátás minősége
- Az életmód
Fontos feladta az egészségtudatos magatartás kialakítása. A testnevelésnek kiemelkedő szerepe van az egészségnevelésben.
Az egészségkultúra maga az életmód, azaz az elsajátított életmód jelenti azt a közvetítő mechanizmust, amely az objektív társadalmi kultúra valamint a társadalomban létező egyének egészségi állapota között van.
Az egészségnevelés célja: az egészségkulturáltság kialakítása. Az egészségnevelés a személyiségre irányul.
Az egészségnevelés feladata: az emberek tudatos és felelősségteljes magatartásának kialakítására irányuló sokoldalú nevelőtevékenység.
A primer-, a szekunder-, és a tercier prevenció szerepe:
- a primer prevenció az egészséges emberekre irányul (szűrővizsgálatok, anya-gyermekvédelem, foglalkoztatás egészségügy stb.).
- a szekunder prevenció a kockázati helyzetekben levőkre, és a betegekre irányul (szűrővizsgálatok mentálhigiénés klub, kismamagondozás stb.).
- a tercier prevenció a kompenzált állapotú, egyensúlyban levő idült betegekkel, az utógondozottakkal, és a rehabilitációra szorulókkal foglalkozik (gondozóhálózatok).
Fontos a kölcsönös bizalom, a feltétel nélküli elfogadás, a magas szintű empátia- és kommunikációs készség, a segítő közreműködés.
Módszertani elemek:
- interjúk, felmérések készítése az iskola közvetlen partnerei és az egészség viszonyáról,
- serdülőkori önismereti csoport-foglalkozások,
- kortárssegítők képzése,
- problémamegoldó gyakorlatok, értékeléssel,
- interaktív, sajátélményen alapuló szituációs játékok,
- részvétel a helyi egészségvédelmi programokon,
- sport, kirándulás, egészségnap(ok) rendszeres szervezése,
- az iskolai egészségügyi szolgálat tevékenységének elősegítése,
- érveléstechnikai gyakorlatok (hatékony kommunikáció elsajátítása),
- környezetvédelmi tevékenységek kialakítása (madárvédelem, faültetés),
- a szabadidő hasznos, értelmes eltöltésére irányuló programok szervezése,
- az egészséges életmódra nevelés tantárgyakban történő megjelenítése
Az egészségnevelés területei:
- szomatikus
- pszichés
- szociálhigiéné