4.9. Összefoglalás

iDevice ikon

Ebben a fejezetben az egészségnevelés fontosságával foglalkoztunk. Az egészség érték, ezt a megállapítást szükséges tudomásul venni, és a mindennapi gondolkodásunkba, és cselekvéseinkben vezérelvként elfogadni.

Az egészségnevelés tárgya:

  • Az egészség,
  • Az egyén és a környezetében élők egészségének javítása, megőrzése,
  • Az egészséges táplálkozás
  • A családtervezés
  • Az egészséges és biztonságos tárgyi környezet
  • A szocializáció
  • Az iskolai egészségügyi ellátás minősége
  • Az életmód

Fontos feladta az egészségtudatos magatartás kialakítása. A testnevelésnek kiemelkedő szerepe van az egészségnevelésben.

Az egészségkultúra maga az életmód, azaz az elsajátított életmód jelenti azt a közvetítő mechanizmust, amely az objektív társadalmi kultúra valamint a társadalomban létező egyének egészségi állapota között van.

Az egészségnevelés célja: az egészségkulturáltság kialakítása. Az egészségnevelés a személyiségre irányul.

Az egészségnevelés feladata: az emberek tudatos és felelősségteljes magatartásának kialakítására irányuló sokoldalú nevelőtevékenység.

A primer-, a szekunder-, és a tercier prevenció szerepe:

  • a primer prevenció az egészséges emberekre irányul (szűrővizsgálatok, anya-gyermekvédelem, foglalkoztatás egészségügy stb.).
  • a szekunder prevenció a kockázati helyzetekben levőkre, és a betegekre irányul (szűrővizsgálatok mentálhigiénés klub, kismamagondozás stb.).
  • a tercier prevenció a kompenzált állapotú, egyensúlyban levő idült betegekkel, az utógondozottakkal, és a rehabilitációra szorulókkal foglalkozik (gondozóhálózatok).

Fontos a kölcsönös bizalom, a feltétel nélküli elfogadás, a magas szintű empátia- és kommunikációs készség, a segítő közreműködés.

Módszertani elemek:

  • interjúk, felmérések készítése az iskola közvetlen partnerei és az egészség viszonyáról,
  • serdülőkori önismereti csoport-foglalkozások,
  • kortárssegítők képzése,
  • problémamegoldó gyakorlatok, értékeléssel,
  • interaktív, sajátélményen alapuló szituációs játékok,
  • részvétel a helyi egészségvédelmi programokon,
  • sport, kirándulás, egészségnap(ok) rendszeres szervezése,
  • az iskolai egészségügyi szolgálat tevékenységének elősegítése,
  • érveléstechnikai gyakorlatok (hatékony kommunikáció elsajátítása),
  • környezetvédelmi tevékenységek kialakítása (madárvédelem, faültetés),
  • a szabadidő hasznos, értelmes eltöltésére irányuló programok szervezése,
  • az egészséges életmódra nevelés tantárgyakban történő megjelenítése

Az egészségnevelés területei:

  • szomatikus
  • pszichés
  • szociálhigiéné