4.6. Az egészségőrzés, egészségfejlesztés fogalma és programjai

iDevice ikon

Egészségfejlesztés

Az egészségfejlesztés olyan egészségjavító módszereket jelent, amelyek kívül esnek a kifejezetten gyógyító tevékenységeken. Ilyenek például az egészséggel kapcsolatos szervezetfejlesztések, az egészségnevelés, az elsődleges megelőzés, a mentálhigiénia, az önsegítés, a felelős részvétel a környezet egészségesebbé tételében stb. Az egészségfejlesztés nyomán az emberek saját egészségüket és a rájuk ható környezeti tényezőket képesek felügyelni és javítani. De nem csak az egyének képességeinek, jártasságainak erősítésére irányuló cselekvéseket foglalja magába, hanem olyan társadalmi és politikai döntéseket is, amelyek a közösség és az egyén egészségére ható körülmények, környezeti feltételek javítására irányulnak. Az egészségfejlesztés, mint politika, az egész lakosságra irányul, és cselekvő együttműködésüket feltételezi. Érinti az oktatást, az egészségügyet, a környezetvédelmet, a kultúrát, a gazdaságot, és ezek szereplőivel együttműködve tárja fel a helyzetet, teremt jobb feltételeket. Jövedelem- és szociálpolitika, amely alkalmas az egyenlőtlenségek mérséklésére. Az egészséges iskolák Európai Hálózatának gondolata 1990-ben született Strasbourgban. A mozgalomhoz olyan iskolák csatlakoztak, amelyek tevékenysége kiterjed az egészségnevelés minden területére, és olyanok is, amelyek csak egy-egy részterülettel - például egészséges táplálkozás, kábítószerek - foglalkoznak, és ezekben akarnak eredményeket elérni.

Egészségfejlesztő iskola

Az iskola az élet, a tanulás, és a munka egészséges színtere, s ennek érdekében fejleszti a környezetet. Az egészségfejlesztő iskola WHO szerinti ismérvei:

  • Minden rendelkezésre álló módszerrel elősegíti a tanulók és a tantestület egészségének védelmét, az egészség fejlesztését és az eredményes tanulást;
  • Együttműködést alakít ki a pedagógiai, az egészségügyi, a gyermekvédelmi szakemberek, a szülők és a diákok között annak érdekében, hogy az iskola egészséges környezet legyen.
  • Egészséges környezetet, iskolai egészségnevelést és iskolai egészségügyi szolgáltatásokat biztosít, együttműködik ilyen célú más programokkal, az iskola személyzetét célzó egészségfejlesztési programokkal.
  • Kiemelt jelentőséget tulajdonít az egészséges étkezésnek, a testedzésnek, és a szabadidő hasznos eltöltésének, teret ad a társas támogatást, a lelki egészségfejlesztést és a tanácsadást biztosító programoknak.
  • Olyan oktatási-nevelési gyakorlatot folytat, amely tekintetbe veszi a pedagógusok és a tanulók jóllétét és méltóságát, többféle lehetőséget teremt a siker eléréséhez, elismeri az erőfeszítést, a szándékot, támogatja az egyéni előrejutást.
  • Törekszik arra, hogy elősegítse diákjainak, az iskola személyzetének, a családoknak, valamint a helyi közösség tagjainak egészségük megőrzését, a helyi közösség vezetőinek segít megérteni, miképpen járulhat hozzá, hogyan segítheti a közösség az egészség fejlesztését, a tanulást.