7.1 A szervezeti vásárlók és beszerzési sajátosságaik

iDevice ikon

A szervezeti vásárlók piacát három nagy csoportba osztjuk:

  • ipari piac;
  • viszonteladói piac;
  • kormányzati piac.

 

Ipari piac

Az ipari piacon árukat és szolgáltatásokat vásárolnak, amelyeket alapanyagként vagy félkész termékként használnak fel más termék vagy szolgáltatás előállításához. Az ipari piac főbb szereplői ágazatok szerint a teljesség igénye nélkül a következők:

  • mezőgazdaság;
  • erdő- és vadgazdálkodás;
  • bányászat;
  • feldolgozóipar;
  • építőipar;
  • pénzügyi piac stb.

 

Viszonteladói piac

Azon egyének vagy szervezetek összessége, amelyek azért vásárolnak termékeket, hogy tovább-, vagy bérbe adhassák azokat profitszerzés reményében. Tehát a viszonteladó nem más, mint kapocs a termelő (ipari piac) és a végfelhasználó (fogyasztói piac) között.

 

Kormányzati piac

A kormányzati piac szereplői azért vásárolnak árukat és szolgáltatásokat, hogy kormányfunkcióiknak eleget tegyenek (lakossági szükségleteket elégítsenek ki). Pénzük adókból származik, melyet nyílt vagy meghívásos tenderek keretében költenek el a társadalmi jólét növelése érdekében (pl. iskolák építése, utak karbantartása, hivatalok működtetése stb.).

A kormányzati piac szereplői:

  • országos kormányzati szervek;
  • helyi önkormányzatok;
  • hivatalok;
  • minisztériumok;
  • rendőrség;
  • honvédség;
  • börtönök;
  • egészségügyi intézmények stb.

Most, hogy már tudjuk, milyen intézmények, szervezetek csoportja alkotja ezt a piacot, nézzük meg, miben különbözik a szervezeti és fogyasztói piac!

 

Szervezeti piac

Fogyasztói piac

A szervezetek eladnak és vásárolnak

A fogyasztók csak vásárolnak.

Szoros eladó-vevő kapcsolat alakul ki.

Laza vagy kapcsolat nélküli eladó-vevő viszony

Termelés, továbbértékesítés, társadalmi jólét növelése céljából vásárolnak alapanyagot, félkész terméket (alkatrész, gép) vagy készterméket.

Saját felhasználásra, fogyasztásra vásárolnak.

Vásárlás célja: profitnövelés, vagy a kormányzati piacon az egyének, a lakosság jólétének növelése (más szükségletének kielégítése érdekében folytatják beszerzésüket és termelésüket).

Vásárlás célja: egyén vagy háztartás igényeinek, szükségleteinek kielégítése (saját igényeik kielégítése érdekében végzik beszerzésüket).

A vásárlás/beszerzés folyamata többlépcsős, időben hosszú folyamat, mivel a döntést a szervezet bizonyos tagjai, osztályai, igazgatói közösen hozzák meg, mely konszenzus megtalálásához viszonylag sok időre van szükség.

A vásárlás viszonylag rövid idő alatt zajlik le (kis értékű beszerzés esetén egy személy dönt, míg nagy értékű vásárlásnál több személy is belefolyhat a döntés meghozatalába).

Kiemelt szerepet kap a referencia, garancia a szervezeti vásárlók beszerzésénél, továbbá a beszállító stabilitása, megbízhatósága is vizsgálat tárgya.

Általában csak nagy értékű (tartós fogyasztási cikk esetén) vásárlásoknál játszik szerepet a garancia, jótállás (hiszen kis összegű a kockázat), ismerősök ajánlata, így nem mindig körültekintően (ld. impulzusvásárlás) hozzák meg a fogyasztók vásárlási döntéseiket.

Ár és egyéb szerződéses paraméterek változtatására, alkura is van lehetőség a beszerzési döntések tárgyalási fázisában.

Általában nincs lehetőség alkura.

32. ábra
A szervezeti és a fogyasztói piac összehasonlítása

 

Ebből az összehasonlításból is jól látszik, hogy a szervezeti piac nem más, mint azon egyének összessége, akik egy szervezet keretében, annak számára szerzik be a szükséges javakat:

  • annak érdekében, hogy azokkal más terméket vagy szolgáltatást állítsanak elő (ipari piac),
  • nyereséggel továbbértékesítsék azokat (viszonteladói piac), vagy
  • a rájuk bízott funkciók ellátása érdekében végzik beszerzésüket (kormányzati piac).