7.3 Összefoglalás
Végezetül, hogy áttekintettük a szervezeti piacot is, megállapíthatjuk, hogy a beszerzési döntéseik alapjaiban hasonlítanak a fogyasztói piachoz, de szervezeti felépítésük, döntéshozatali mechanizmusuk mégis megkülönbözteti a két piacon lévő egyének és szervezetek beszerzési magatartását, melyek a piaci sajátosságokban és a vásárlási folyamatban is megnyilvánulnak. Összefoglalásképpen tekintsük át még egyszer a szervezeti piac és a fogyasztói piac működését!
Szervezeti piac sajátosságai |
Fogyasztói piac sajátosságai |
A szervezetek eladnak és vásárolnak. |
A fogyasztók csak vásárolnak. |
Szoros eladó-vevő kapcsolat alakul ki. |
Laza, vagy kapcsolat nélküli az eladó-vevő viszony. |
Termelés, továbbértékesítés, társadalmi jólét növelése céljából vásárolnak alapanyagot, félkész terméket (alkatrész, gép) vagy készterméket. |
Saját felhasználásra, fogyasztásra vásárolnak a fogyasztói piac szereplői. |
Vásárlás célja: profitnövelés, vagy a kormányzati piacon az egyének, lakosság jólétének növelése (más szükségletének kielégítése érdekében történik a beszerzés és termelés). |
Vásárlás célja: egyén vagy háztartás igényeinek, szükségleteinek kielégítése (saját igényeik kielégítése érdekében végzik beszerzésüket). |
A vásárlás/beszerzés folyamata többlépcsős, időben hosszú folyamat, mivel a döntést a szervezet bizonyos tagjai, osztályai, igazgatói közösen hozzák meg, mely konszenzus megtalálásához viszonylag sok időre van szükség. |
A vásárlás viszonylag rövid idő alatt zajlik le (kis értékű beszerzés esetén egy személy dönt, míg nagy értékű vásárlásnál több személy is belefolyhat a döntés meghozatalába). |
Kiemelt szerepet kap a referencia, a garancia a szervezeti vásárlók beszerzésénél, továbbá a beszállító stabilitása, megbízhatósága is vizsgálat tárgya. |
Általában csak nagy értékű (tartós fogyasztási cikk esetén) vásárlásoknál játszik szerepet a garancia, jótállás (hiszen kis összegű a kockázat), ismerősök ajánlata, így nem mindig körültekintően (ld. impulzusvásárlás) hozzák meg a fogyasztók vásárlási döntéseiket. |
Ár és egyéb szerződéses paraméterek változtatására, alkura is van lehetőség a beszerzési döntések tárgyalási fázisában |
Általában nincs lehetőség alkura. |
A vásárlási folyamat általános modellje
Fázis |
Szervezetek |
Fázis |
Fogyasztók |
1. |
Probléma érzékelése |
1. |
Probléma felismerése (igény, szükséglet) |
2. |
Igény specifikálása |
||
3. |
Beszállítók feltérképezése |
2. |
Információgyűjtés |
4. |
Ajánlatkérés |
||
5. |
Ajánlatok összehasonlítása |
3. |
Alternatívák értékelése |
6. |
Beszállítók kiválasztása |
||
7. |
Szerződés megkötése, rendelés |
4. |
Döntés, vásárlás |
8. |
Teljesítés értékelése |
5. |
Vásárlás utáni magatartás |
35.
ábra
A vásárlási folyamat általános modellje