7.3 Összefoglalás

iDevice ikon

Végezetül, hogy áttekintettük a szervezeti piacot is, megállapíthatjuk, hogy a beszerzési döntéseik alapjaiban hasonlítanak a fogyasztói piachoz, de szervezeti felépítésük, döntéshozatali mechanizmusuk mégis megkülönbözteti a két piacon lévő egyének és szervezetek beszerzési magatartását, melyek a piaci sajátosságokban és a vásárlási folyamatban is megnyilvánulnak. Összefoglalásképpen tekintsük át még egyszer a szervezeti piac és a fogyasztói piac működését! 

Szervezeti piac sajátosságai

Fogyasztói piac sajátosságai

A szervezetek eladnak és vásárolnak.

A fogyasztók csak vásárolnak.

Szoros eladó-vevő kapcsolat alakul ki.

Laza, vagy kapcsolat nélküli az eladó-vevő viszony.

Termelés, továbbértékesítés, társadalmi jólét növelése céljából vásárolnak alapanyagot, félkész terméket (alkatrész, gép) vagy készterméket.

Saját felhasználásra, fogyasztásra vásárolnak a fogyasztói piac szereplői.

Vásárlás célja: profitnövelés, vagy a kormányzati piacon az egyének, lakosság jólétének növelése (más szükségletének kielégítése érdekében történik a beszerzés és termelés).

Vásárlás célja: egyén vagy háztartás igényeinek, szükségleteinek kielégítése (saját igényeik kielégítése érdekében végzik beszerzésüket).

A vásárlás/beszerzés folyamata többlépcsős, időben hosszú folyamat, mivel a döntést a szervezet bizonyos tagjai, osztályai, igazgatói közösen hozzák meg, mely konszenzus megtalálásához viszonylag sok időre van szükség.

A vásárlás viszonylag rövid idő alatt zajlik le (kis értékű beszerzés esetén egy személy dönt, míg nagy értékű vásárlásnál több személy is belefolyhat a döntés meghozatalába).

Kiemelt szerepet kap a referencia, a garancia a szervezeti vásárlók beszerzésénél, továbbá a beszállító stabilitása, megbízhatósága is vizsgálat tárgya.

Általában csak nagy értékű (tartós fogyasztási cikk esetén) vásárlásoknál játszik szerepet a garancia, jótállás (hiszen kis összegű a kockázat), ismerősök ajánlata, így nem mindig körültekintően (ld. impulzusvásárlás) hozzák meg a fogyasztók vásárlási döntéseiket.

Ár és egyéb szerződéses paraméterek változtatására, alkura is van lehetőség a beszerzési döntések tárgyalási fázisában

Általában nincs lehetőség alkura.

 

A vásárlási folyamat általános modellje 

Fázis

Szervezetek

Fázis

Fogyasztók

1.

Probléma érzékelése

1.

Probléma felismerése (igény, szükséglet)

2.

Igény specifikálása

3.

Beszállítók feltérképezése

2.

Információgyűjtés

4.

Ajánlatkérés

5.

Ajánlatok összehasonlítása

3.

Alternatívák értékelése

6.

Beszállítók kiválasztása

7.

Szerződés megkötése, rendelés

4.

Döntés, vásárlás

8.

Teljesítés értékelése

5.

Vásárlás utáni magatartás

35. ábra
A vásárlási folyamat általános modellje