2.3. Szobrászat

iDevice ikon
A szobrászat témaköre a műfaj sajátosságaiból adódóan sokkal szűkebb. Királyok emberfeletti méretű vagy kisebb képmásai, magánemberek templomi vagy sírszobrai, isten-és szolgaszobrok, ember alakban kifaragott használati tárgyak, amulettek, állatszobrok. 

A síkplasztikához hasonlóan a szobrászatnak is megvolt a fő ábrázolási törvénye. Szembenézetből a homlokon, az orron és a köldökön át húzott tengellyel két egyenlő értékű félre vágható szobor. Csak szembenézetre készült, tehát frontális. Oldalról és hátulról, mint plasztika nem érvényesül. A csípők egy magasságban vannak, nem tekinthet, és nem hajolhat el oldalra. A frontalitás és az ünnepélyes testtartás méltóságot fejez ki. A végtagok nem feltétlenül szimmetrikusak, pl. felemelheti egyik karját vagy a mellére teheti. (17. ábra)

  

17. ábra         
Bal oldalon: Mükerinosz és hitvese, a IV. dinasztia korából
Jobb oldalon: Amon isten aranyszobra az i e. 900 körüli korból 

A szobrok közt sokkal több kivételt találunk a fő szabály alól. A szobrászat számos fáraó és tisztségviselő képmását örökítette meg. Az Óbirodalom korából jelentős emlék pl. a párizsi Louvre-ban őrzött írnok alakja. Az Írnok az egyik legszebb és legismertebb egyiptomi írnokszobor. A Közép- és az Újbirodalom korának egyik talán leghíresebb szobra Nofertiti királynő büsztje. Az ő nőtípusa volt az Amarna-kor szépségideálja. (18. ábra)

  

18. ábra         
Bal oldalon: Az Irnok szobra az V. dinasztia korából
Jobb oldalon: Nofertiti királynő büsztje 

Az V. dinasztia idején megindult a hanyatlás lassú folyamata, mely az évezred végén a bomláshoz vezetett. Az átmeneti kor súlyos válsága után következett a középbirodalom kora. 

Az alkotások többsége (beleértve a síkplasztikákat is) színes volt. A színek mindig élesen elhatárolódtak egymástól, tört színeket vagy egymásba átmenő árnyalatokat nem találunk. A fény-árnyék-hatást sem alkalmazzák. Ám a színezésben is kialakultak bizonyos konvenciók. A legfontosabb a férfiak és a nők megkülönböztetése színekben is. A nőket mindig világos bőrrel ábrázolták, a férfiak bőre viszont mindig sötét barna a műveken. (19. ábra) 

19. ábra
Rahotep királyi herceg és felesége