A
szobrászatot bizonyos
emlékművekkel kapcsolatban (Titus diadalíve, Traianus oszlopa) már érintettük. A
történelmi képkrónika jelleggel
készített domborműveken
tagadhatatlanul a hanyatlás bizonyos
jelei mutatkoztak. A
portré
műfajában azonban csodálatos alkotások keletkeztek a Flaviusok korától egészen
a II. század végéig. Ilyen például a
Vespasianus-képmás. Egyetlen császárról sem maradt fenn
annyi portré, mint Traianusról és Hadrianusról. A római állam az ő korukban
érte el legnagyobb tekintélyét. Bár Marcus Aurelius tüntetően kerülte a
személyes dicsőséget, mégis róla maradt fenn az egyetlen lovas császárszobor,
amelyet a reneszánsz művészei (például Donatello és Verrocchio) is csodáltak,
és gyakran használtak modellként. A császárokat sokszor udvari, fellengzős
stílusba többé-kevésbé idealizálva ábrázolták, ezért érdekesebbek az egyszerű állampolgárokról készült képmások.
Egyes portrék jellemző ereje rendkívüli; a szobrászok általában a valóság minél
hűségesebb visszaadására törekedtek. Néha a bensőséges érzelmeknek szinte
modern kifejezésével találkozunk. Sírt díszített az a szoborcsoport, amely egy
házaspárt ábrázol. Az asszony odaadóan nyugtatja balját a nála idősebb férfi
vállán, másik kezével pedig társa jobbját szorítja, mintha azt hangsúlyozná,
hogy a sírban sem akar elválni tőle. Ebben a kettős portréban a hagyományos római
erények kifejeződését látták, és ezért a köztársasági kor példás házaspárjáról
a
Cato és
Porcia nevet kapta.
44. ábra
Cato és Porcia
A szobor korának meghatározásában útmutatásul
szolgálhat az a megfigyelés, hogy a mellszobrok az idő haladtával egyre nagyobb részt ábrázolnak a törzsből is.
A császárkori Róma politikai
fénykorában, tehát Traianus, Hadrianus, Antoninus Pius és Marcus Aurelius
uralkodásának csaknem száz éve alatt, a művészetet nem jellemezte a görögök
esztétikai egyszerűsége. A fejlődés viszont az ábrázolás technikáját illetően
nyilvánvaló, hiszen már nemcsak a kép síkjában lehetett a mozgás plasztikus
benyomását kelteni, hanem a perspektívában látott távolabbi síkokban is. Az irodalomban is
megfigyelhetjük a korra jellemző tendenciákat. Az előző korszakhoz tartozó, a
fennkölt témákat formai tökéletességgel előadó eposzokat, Vergilius és Lucanus
alkotásait főleg rövid epigrammatikus versek gyűjteményei váltották fel (Martialis). Ettől a kortól kezdve a képzőművészetnek és az irodalomnak a római
birodalom határai közé zárt valamennyi népet szolgálnia kellett. Ezek a
népek nem egyszerűen befogadták az egységes római civilizációt, hanem valamit
át is adtak neki a maguk sajátosságaiból.