4.1.1 A mikrokörnyezet elemzése
22.
ábra
A vállalat és mikrokörnyezete
Belső szereplők
-
Beszállítók, termelők -
beszerzési marketing
A vállalat működéséhez szükséges anyagokat, szolgáltatásokat, eszközöket, berendezéseket, energiaforrásokat biztosítják (pl. gépek, alkatrészek, segédanyagok, kutatások, reklám, szerviz stb.) nemcsak a vállalatnak, hanem azok versenytársainak is.
-
Vállalat - belső marketing
A vállalat működéséhez szükséges belső funkcionális feltételeket teremti meg (pl. HR, menedzsment, K+F, termelés, pénzügy). Részlegei: menedzsment, pénzügyi osztály, kutatás-fejlesztési részleg, beszerzés, termelés, könyvelés.
-
Piaci közvetítők - partner marketing
Segítik a vállalatot termékeik eladásában, vásárlókhoz való eljuttatásában (pl. kereskedelmi közvetítők, szállítmányozók, marketingszolgáltató ügynökségek, média).
-
Vevők - célpiaci marketing
A vállalat vevői lehetnek egyének, háztartások, szervezetek, viszonteladók, profitorientált és nonprofit cégek, kormányzati intézmények. A vállalat célpiacai lehetnek:
- fogyasztói piac - egyének, háztartások, akik személyes szükségletük kielégítésére vásárolnak javakat és szolgáltatásokat;
- ipari piac - szervezeti piac résztvevői, azért vásárolják a javakat és szolgáltatásokat, hogy más terméket állítsanak belőlük elő, profitszerzés vagy más célok elérése érdekében;
- viszonteladói piac - szereplői a vásárolt terméket bizonyos haszon-
- kulccsal növelve, profitszerzés céljából továbbértékesíti;
- kormányzati és nonprofit piac - azért vásárolják meg a javakat, hogy azokkal közösségi szolgáltatásokat működtessenek, vagy eljuttassák a rászorulókhoz (újraelosztás);
- nemzetközi piac - külföldi vevők, fogyasztók, termelők, viszonteladók, kormányok tartoznak ebbe a körbe.
Külső szereplők
-
Versenytársak
A vállalatnak a szűkösen rendelkezésre álló fogyasztói szavazatokért (fogyasztó rendelkezésre álló jövedelméért) sok hasonló céggel kell megküzdenie, ezért pontosan ismernie kell versenytársait. Meg kell tudnia, hogy
- kik a versenytársak,
- mik a céljaik,
- milyen stratégiát alkalmaznak,
- milyen erősségeik és gyengeségeik vannak,
- hogyan reagálnak az egyes piaci helyzetekre stb.
A versenytársak elemzése az alábbi folyamat szerint történik:
23.
ábra
A versenytársak elemzésének folyamata
A versenytársak lehetnek:
- márka versenytárs - mely vállalatok hasonló terméket, hasonló tulajdonságokkal ugyanazon vevőcsoportnak azonos, vagy közel azonos áron kínálnak (pl. CocaCola - Pepsi Cola; Nike - Adidas);
- termékcsoport versenytárs - mely vállalatok azonos termékcsoportot kínálnak, de különböző tulajdonságokkal, árral, előnyökkel (pl. édesség - fánk, fagylalt, csokoládé);
- generikus versenytárs - lényeges különböző terméket kínálnak, de azok azonos alapvető szükségleteket elégítenek ki (pl. sült hal, fagylalt, narancslé);
- általános
versenytárs - vevők pénzéért
versengenek egymással, de lényegesen különböző szükségletkielégítés terén (pl.
fittnes, mozi, McDonald's).
Milyen területeken és hogyan tud versenytársaihoz képest versenyelőnyre szert tenni a vállalat? - merülhet fel jogosan a hallgatóban kérdés. Ezt az alábbi példával igyekszünk megválaszolni:
Terület |
Módszer |
Technológia |
Erőforrások, szabadalmak, fejlettség stb. |
Termék (kiegészítő szolgáltatások) |
Fizikai tulajdonság, funkció, minőség, készletezés, szállítás, tárolás stb. |
Termelés |
Alapanyag, kapacitás, beszerzés stb. |
Marketing |
Árak, kommunikáció, márka, image, értékesítés stb. |
Értékesítés |
Gyorsaság, ár, garancia, lefedettség, elérhetőség stb. |
24.ábra
Versenyelőny kialakításának lehetősége terület-módszer szerint
-
Közvélemény
A vállalatok tevékenysége más csoportok érdekeit is érinti, melyek pozitív vagy negatív irányban hathatnak a vállalat működésére, ilyenek lehetnek pl.:
- általános közvélemény;
- helyi közvélemény;
- pénzügyi közvélemény (bankok, befektetési intézetek, biztosítók);
- fogyasztói érdekvédelem;
- média;
- kormányzat.
Fontos, hogy a vállalkozást érdekelje a „köz véleménye", és jelentős erőfeszítéseket is kell tennie befolyásolására; főleg akkor, ha az előítéletekkel van tele. A közvélemény nem más, mint a vállalkozás megnyilvánulásainak és teljesítményének visszhangja. Tehát a mikrokörnyezet alapvető jellegzetessége, hogy kölcsönhatásban áll a vállalattal és érintettjeivel. A vállalkozás piaci erejének függvényében képes hatni mikrokörnyezetére. (Pl. a beszállítókkal jobb szállítási, alapanyag-ellátási kondíciókkal tud szerződést kötni egy ismert, jól prosperáló vállalat, mint egy kisebb piaci pozícióval rendelkező ismeretlen.) A vállalatnak állandóan figyelnie kell mikrokörnyezetét, szereplőinek tevékenységét, mivel ezek bármely cselekedete kisebb vagy nagyobb mértékben, kedvezően vagy kedvezőtlenül, de kihatnak a vállalatra, annak helyzetére, piacára, tevékenységére, bevételeire.