4.1 A marketingkörnyezet elemzése

iDevice ikon

A marketingkörnyezet azokat a piaci és nem piaci erőket foglalja magába, amelyek hatással vannak a vállalat tevékenységére, céljaira, stratégiájára. A marketingkörnyezetet két nagy területre szokás felosztani:

  • mikrokörnyezetre (az a szűk környezet, amellyel a vállalat közvetlen kölcsönhatásban van) és
  • makrokörnyezetre (az a közeg, amelyben a vállalat működik). 

20. ábra
A vállalat marketingkörnyezete 

A mikrokörnyezeti tényezők az ún. ellenőrizhető marketingváltozók, melyek a következők:

  • belső környezet:
    • tulajdonos
    • menedzser
    • alkalmazott
  • külső környezet:
    • termelő
    • piaci közvetítők
    • fogyasztók
    • közvélemény 

A makrokörnyezeti tényezők pedig a nem ellenőrizhető marketingváltozók, melyet az ún. STEEP tényezők elemzésével vizsgálunk. 

A makrokörnyezet STEEP-elemzése

A STEEP-elemzés a vállalat makrokörnyezetét vizsgálja; azokat a trendeket, folyamatokat, változásokat, amelyek hatással vannak a vállalatra, de amelyeket az nem tud közvetlenül befolyásolni. Az elemzés tényezői a társadalmi, a technikai, gazdasági, politikai, környezeti hatások. Ezek angol megfelelőinek kezdőbetűi adják a STEEP elnevezést.

  • Society (társadalmi tényezők)
    • Demográfiai mutatók
    • Oktatási színvonal stb.
  • Technical (technológiai, műszaki tényezők)
    • Innováció
    • Technológiai fejlődés
  • Economics (gazdasági tényezők)
    • Infláció
    • Foglalkoztatási struktúra
    • Gazdaság
    • Fizetőképes kereslet
    • Hitelképesség
  • Environmental (környezeti tényezők)
    • Környezeti tényezők
    • Környezeti erőforrások
  • Political (politikai, jogi tényezők)
    • Egyes iparágak változásai
    • Jogi szabályozás
    • Adózás stb.

21. ábra
A vállalat és környezete