4.1 A marketingkörnyezet elemzése
A marketingkörnyezet azokat a piaci és nem piaci erőket foglalja magába, amelyek hatással vannak a vállalat tevékenységére, céljaira, stratégiájára. A marketingkörnyezetet két nagy területre szokás felosztani:
- mikrokörnyezetre (az a szűk környezet, amellyel a vállalat közvetlen kölcsönhatásban van) és
- makrokörnyezetre (az a közeg, amelyben a vállalat működik).
20. ábra
A vállalat marketingkörnyezete
A mikrokörnyezeti tényezők az ún. ellenőrizhető marketingváltozók, melyek a következők:
-
belső
környezet:
- tulajdonos
- menedzser
- alkalmazott
-
külső
környezet:
- termelő
- piaci közvetítők
- fogyasztók
- közvélemény
A makrokörnyezeti tényezők pedig a nem ellenőrizhető marketingváltozók, melyet az ún. STEEP tényezők elemzésével vizsgálunk.
A makrokörnyezet STEEP-elemzése
A STEEP-elemzés a vállalat makrokörnyezetét vizsgálja; azokat a trendeket, folyamatokat, változásokat, amelyek hatással vannak a vállalatra, de amelyeket az nem tud közvetlenül befolyásolni. Az elemzés tényezői a társadalmi, a technikai, gazdasági, politikai, környezeti hatások. Ezek angol megfelelőinek kezdőbetűi adják a STEEP elnevezést.
-
Society
(társadalmi tényezők)
- Demográfiai mutatók
- Oktatási színvonal stb.
-
Technical
(technológiai, műszaki tényezők)
- Innováció
- Technológiai fejlődés
-
Economics
(gazdasági tényezők)
- Infláció
- Foglalkoztatási struktúra
- Gazdaság
- Fizetőképes kereslet
- Hitelképesség
-
Environmental (környezeti tényezők)
- Környezeti tényezők
- Környezeti erőforrások
-
Political (politikai, jogi tényezők)
- Egyes iparágak változásai
- Jogi szabályozás
- Adózás stb.
21.
ábra
A vállalat és környezete