4.1.2 A makrokörnyezet elemzése

iDevice ikon

A vállalat beszállítói, piaci közvetítői, vevői, versenytársai és a közvélemény makrokörnyezetben működik, mely alakítja a vállalat lehetőségeit és az ellene irányuló fenyegetéseket. Ezek az erők a vállalat számára nem ellenőrizhetők, adottak, befolyásolni nem tudja, de megfigyelheti azokat, és alkalmazkodni tud a változásokhoz. Ebből következően a vállalat makrokörnyezete határozza meg a marketing lehetőségeit és alkalmazását.

A makrokörnyezet elemei:

S - Social - társadalmi, demográfiai, szociális hatások;
T - Technical - technológiai, műszaki hatások;
E - Economical - gazdasági hatások;
E - Environmental - természeti hatások;
P - Political - politikai, jogi hatások. 

Nézzük meg közelebbről az egyes tényezőket: 

Társadalmi, demográfiai, szociális hatások (Social)

A népesség változása fontos befolyásoló tényező, mert a fogyasztói piac szereplői egyének és háztartások, ezért a demográfiai trendek direkt módon befolyásolják a vállalkozások tevékenységét, mely meghatározza az adott termék forgalmazási mennyiséget, árát stb.

Demográfiai tényezők típusai:

  • Népességszám alakulása - születések, halálozások aránya
  • Népesség korcsoportonkénti összetétele
    • Iskola előttiek
    • Iskoláskorúak
    • Kamaszkorúak
    • 25-40 éves fiatal felnőttek
    • 40-65 középkorú felnőttek
    • 65 év feletti időskorúak
  • Családok száma és típusmegoszlása (háztartástípusok)
    • Hagyományos (férj, feleség, gyerekek, nagyszülők)
    • Egyedülállók
    • Elváltak (egyszülős csonka családok)
    • Élettársak
    • Gyermektelen házaspárok
    • Idős - már gyermektelen - házaspárok (üres fészek)
  • Képzettségi csoportok
    • Írástudatlanok
    • Alsófokú végzettségűek
    • Középfokú végzettségűek
    • Diplomások
  • Népesség földrajzi eloszlása
    • Regionális piacok
    • Városba irányuló piacok
    • Zöldövezeti migráció
  • Népesség etnikai összetétele
    • Kulturális különbségek
    • Fogyasztási különbségek 

Technológiai, műszaki tényezők (Technical)

A technológiai környezet, műszaki színvonal befolyásolja a vállalat munkáját, termékeinek minőségét, előállításának gyorsaságát, disztribúcióját és a versenyt is, hiszen a versenyelőny megszerzéséhez szükséges a technológiai fejlettség, fejlesztési és beruházási hajlandóság és lehetőség.

Technológiai trendek:

  • felgyorsult ütemű technológiai fejlődés (pl. a termékek életciklusa lerövidült 2-3 évre);
  • forradalmi hatású innovációk jelentős túlsúlya (pl. számítógépek, Internet, robottechnika, biotechnológia);
  • automatizálás - növeli a termelékenységet;
  • kutatás-fejlesztés költségei nőnek (biotechnológia, génsebészet fejlődése);
  • műszaki fejlesztések szigorú szabályozása, ellenőrzés szigorodása (biztonság, minőség, ISO, QS stb.). 

Gazdasági tényezők (Economical)

A fogyasztás szempontjából meghatározó a vásárlőerő, de fontosak a gazdasági rendszer trendjei is:

  • gazdasági növekedés: üzleti ciklusok, jövedelmek, költségvetés, munkanélküliség, szociális rendszer;
  • reáljövedelmek alakulása: infláció, háztartások jövedelme, bérszínvonal, jövedelemelosztás;
  • globalizáció: piaci koncentráció, gazdasági hatások romlása, egységes szabályozás;
  • megtakarítás, hitellehetőség, kamatlábak, árfolyamok alakulása;
  • adópolitika, versenypolitika, költségvetési politika. 
Természeti tényezők (Enviromental)

A természeti tényezők folyamatos változáson mentek keresztül, melyek között vannak véges megújuló (erdő, föld), nem megújuló (olaj, szén, ásványi anyagok, nemesfémek) természeti erőforrások is.

Természeti környezet:

  • nyersanyagok szűkössége (végtelen, véges megújuló, véges nem megújuló erőforrások);
  • energiaforrások: alternatívák keresése;
  • növekvő energiaköltségek;
  • környezetvédelmi megfontolások: fogyasztás mérséklése, környezetbarát, természetes anyagok, újrahasznosítás, energiatakarékosság;
  • infrastruktúra: közlekedés, szállítás, kommunikáció. 

Politika és jogi tényezők (Political)

A környezeti tényezők közül a politikai és jogi hatások sem elhanyagolhatók, melyek előírásaikkal az üzleti életet szabályozzák:

  • üzleti szabályozások;
  • kereskedelmi szabályozás;
  • adópolitika;
  • fogyasztói érdekvédelem stb. 

A modern piacgazdaságokban a gazdaság és a politika a stabilitás megőrzése érdekében csak apróbb finomításokra szorítkozik, míg az elmaradottabb országokban, ahol az üzleti szféra még fejletlen és strukturálatlan, és ezért nem valósul meg a harmonikus gazdasági növekedés, a gazdaságpolitika sokkal intenzívebb szerepet játszik, növelve a vállalatok kockázatát.