5.2 A piacszegmentáció folyamata

iDevice ikon

A piacszegmentáció az a módszer, melynek segítségével a vállalat azonosítani tudja a piacon a hasonló tulajdonságú vevők homogén csoportjait, amelyek igényeit, szükségleteit termékei és szolgáltatásai révén a versenytársakhoz képest hatékonyabban tudja kielégíteni.

A piacszegmentáció

  • segíti a célpiacok beazonosítását, kiválasztását;
  • információt nyújt a marketing-mix kialakításához a célcsoport igényeit figyelembe véve;
  • lehetővé teszi, hogy a vállalat az egyes célcsoportjainak, az azok igényeinek legmegfelelőbb (tehát célcsoportonként differenciált) marketingstratégiát alakítson ki.

A piac szegmentálásának (részekre osztásának) a következő fázisait különböztetjük meg: 

 

FÁZIS

MUNKAFOLYAMAT

1.

Piac meghatározása

Szegmentáció

Segmentation

  • méret, típus, főbb sajátosságok, jellemzők meghatározása
  • piac részpiacokra való bontása

2.

Célpiacok kiválasztása

Targeting

  • szegmentáció alapjául szolgáló ismérvek meghatározása
  • szegmentumok kialakítása és kiválasztása
  • kiválasztott szegmentumok elemzése (piaci szegmentumok és a vállalat erőforrásainak egybevetése a lehetséges piaci célok meghatározása érdekében)

3.

Pozícionálás

Positioning

  • a kiválasztott szegmentumoknál a termék pozícionálása (versenytársakhoz képesti meghatározása értékesítési volumen, ár stb. vonatkozásában)
  • szegmentumspecifikus marketing-mix kidolgozása

27.ábra
A piac szegmentálásának fázisai 

Ezt a folyamatot nevezzük STP marketingstratégiának (Segmentation - Targeting - Positioning), mely során a vállalat meghatározza azt a számára előnyös piaci szegmentumot, melyet termékével, szolgáltatásával eredményesen kiszolgálhat, és marketing-mixével hatékonyan tudja befolyásolni.