A vevők megértése
A vevők megértése
A vevőktől a szervezet felé két különböző információcsoport áramlik:
- követelmények, a vevők elvárásai, még mielőtt a terméket, szolgáltatást megkapták volna,
- elégedettség, a megszerzett, kipróbált termékkel, szolgáltatással.
Ennek megfelelően egy szervezet kétféle módon juthat információhoz a vevői igényekkel és megelégedettséggel kapcsolatban:
1. követő (reaktív), illetve
2. megelőző (proaktív) módon.
A vevők igényeinek, megelégedettségének megértését szolgálja a 16. ábra:
20. ábra
Vevők igényeinek, megelégedettségének megértése
-
Az
első szint a vevői igények megértésének alapvető lehetőségét jelenti,
elsődlegesen csak a panaszok, reklamációk begyűjtését, megválaszolását
tartalmazza. Nem minden vevő veszi a fáradságot, hogy reklamáljon, ezek közül
is csak kevés jut túl a vevőszolgálat személyzetén. (Egy felmérés alapján a
vevőknek csak fele él a reklamáció lehetőségével és csak kb. minden huszadik
panasza jut el a vállalati vezetőkhöz).
-
A második a vevőkkel
való kommunikáció, a vevőkre már aktív megközelítéssel hallgatás szintje.
Ilyenek lehetnek: a forgalmi adatok elemzése, vevői visszajelzések elemzése,
egyszerűbb felmérések.
- A harmadik szint a vevők teljes mértékű megismerését célozza, az információk megfelelő begyűjtésével. Eszközei a személyes és csoportos interjúk, megtervezett felmérések. Figyelmet fordít a korábbi vevőkkel történő kommunikációra is.