13.3.1. Festészet

iDevice ikon
Az „igazi" reneszánsz quattrocento eleji nagy festő alakja Masaccio volt, méltó társa az építész Brunelleschinek, akinél huszonöt, és a szobrász Donatellónak, akinél tizenöt évvel fiatalabb volt. Masaccio művészi munkássága csupán az 1430-as évekre terjed, a festészet egyetemes történetében mégis korszakot alkotott. Életművéből igen kevés maradt ránk, de ezek éppen elegendők arra, hogy Masaccióban az itáliai reneszánsz festészet Giotto utáni legnagyobb mesterét lássuk. A szent történetek hagyományos jeleneteinek újszerű előadásában mindenkor magára az emberre koncentrált. A súlyos testek szilárd statikával állnak a földön, anatómiájuk még nem annyira természettudományos ismereteken, mint a test alkatába belelátó intuíción alapul, tömegük hatását a szigorúan aláomló drapéria redőinek tömörsége teszi teljessé. A „Péter-ciklus" zárójelenetében az apostolfejedelem oltárszerű trónra emeltetésében a vallásos témát magasztos költészettel mélységes emberközelbe hozta.

84. ábra
Masaccio: Szent Péter és Szent János apostolok 

Ghirlandaio viszonylag rövid élete folyamán falképciklusok és oltárképek hosszú sorával díszítette Firenze és a többi toszkán város templomait. Mesteri képességgel emelte át a hétköznapok hangulatát az egyházi és állami ünnepek atmoszférájába, és poétikus képein az ugyancsak földi dolgok sosem váltak prózai ábrázolásokká. Lírai vénája ilyen finom szubjektív pillanatokban tört át az epikus ábrázolás objektív óráinak folyamán.

Botticelli festészete másféle tükörben mutatta be a század utolsó harmadának Firenze-képét. Életművében Ghirlandaióhoz hasonlatosan szép számmal szerepelnek a firenzei templomok számára készült oltárképek és kisebb falképek, az elitről festett portrék és a házkápolnákba rendelt Madonnák, ő azonban nagyobb arányú freskóciklusokra csupán kivételesen vállalkozott. Egyéni stílusának érett példája a San Barnaba főoltárképe.

Verocchio: Leonardo mestere. Képein gyakran láthatóak a tanítvány keze nyoma is. A háttéri táj, Jézus és János alakjainak több részlete és mindenekelőtt a csaknem profilban térdelő angyal bizonyítja azt, hogy az ifjú lángész mesterének képét nemcsak formáiban egészítette ki, hanem koncepciójában is tovább alakította és megújította. 


85. ábra
Balról jobbra. Ghirlandaio: Pásztorok imádása
Botticelli: Madonna szentekkel
Verocchio: Krisztus keresztelése