13.3.2. Szobrászat
Donatello
Donatello „az első szobrász, akit a szó teljes értelmében a reneszánsz művészének nevezhetünk", az egyetemes művészettörténet egyik legnagyobb mestere volt, és életpályáján, úgyszólván minden korszerű műfajban remekműveket alkotott. Álló vagy ülő szobrai, így a márvány Szent György lovag, a bronz Szent Lajos püspök, több apostol és próféta figurája után érkezett el a zord ótestamentumi jós látnok megmintázásához. Habakuk szobra már szinte az akt közvetlenségével érzékelteti az emberi testet, a Michelangelo Dávidját előrejelző izmos jobb kar, a csontos láb, a szikár nyak, a tar koponya világosan tagolják a szilárdan álló alakot, amelynek statikáját a köpeny nagyszabású redővetése is fokozza. Anatómia és drapéria az alapos természettanulmányok révén tökéletes formai egységet alkot. Donatello egyéni stílusában a maga teljes mesteri újságában nyilvánult meg. Mint látni fogjuk, az önálló szobor már a quattrocento elején is teljesen elszakadt az építészeti környezetként támogató faltól, és a templomok oltárain és a közterek kútjain foglalta el azt a helyet, amely a térben minden nézetből egyenlőképpen biztosította plasztikus formáinak teljes érvényesülését.
86. ábra
Donatello: Habakuk próféta