13.3.3. A relief
A kerekszoborhoz hasonlóan a dombormű
is egyre határozottabban bontakozott ki az épületszobrászat középkori
kötöttségéből, és kialakult az új stílus szellemében fogant reliefkompozíció. A
kerekszobrokhoz hasonlóan a domborművek is hozzátartoztak a síremlékek nagy
együtteseihez. De a relief mint
önálló szobrászi műfaj is megjelent az egyházi, sőt a világi enteriőrök
falain, bronzban és márványban egyaránt. A trecento kis házioltárait idézi fel Donatellónak 1422 táján
valószínűleg a Pazzi család megrendelésére faragott márvány Madonnája. A
szentkép után hamarosan feltűnt a profán témájú önálló dombormű is, ezt a
profilpotréknak az éremművészetre visszavezethető műfaja képviseli. Donatello legnagyobb
arányú oltárműve a padovai Sant'Antonio bazilika számára az 1440-es évek
második felében készült.
87. ábra
Donatello: A bűnbánó fiú csodája (részlet)