13.3.3. A relief

iDevice ikon
A kerekszoborhoz hasonlóan a dombormű is egyre határozottabban bontakozott ki az épületszobrászat középkori kötöttségéből, és kialakult az új stílus szellemében fogant reliefkompozíció. A kerekszobrokhoz hasonlóan a domborművek is hozzátartoztak a síremlékek nagy együtteseihez. De a relief mint önálló szobrászi műfaj is megjelent az egyházi, sőt a világi enteriőrök falain, bronzban és márványban egyaránt. A trecento kis házioltárait idézi fel Donatellónak 1422 táján valószínűleg a Pazzi család megrendelésére faragott márvány Madonnája. A szentkép után hamarosan feltűnt a profán témájú önálló dombormű is, ezt a profilpotréknak az éremművészetre visszavezethető műfaja képviseli. Donatello legnagyobb arányú oltárműve a padovai Sant'Antonio bazilika számára az 1440-es évek második felében készült.

87. ábra  
Donatello: A bűnbánó fiú csodája (részlet)