Az ország középső területei a mohácsi
vészt követően török megszállás alá kerültek s az ekként előálló új politikai
és gazdasági helyzet a magyarországi művészetek fejlődésmenetének új ütemét
szabta meg. Az ország Mátyás-kori nagyhatalmi helyzete aláhanyatlott,
kulturális központunk, Buda, török kézre került, Észak-Magyarország és a
Dunántúl meg nem szállott területe a bécsi udvar gyarmatává lett. Egyedül
Erdély őrizte több-kevesebb sikerrel függetlenségét. Országunk három részre
bomlása kihatott művészi életünkre is, megszakadtak vagy meglazultak azok a
korábbi eleven kapcsolatok, amelyek művészetünket szorosan fűzték az
itáliaihoz, a szomszédos osztrákhoz és némethez. Így, részben a politikai helyzet
miatt, részben pedig a magyar ízlés sajátosságaiból következően, művészetünk
XVI. és XVII. századi fejlődésére a
későreneszánsz
stílus nyomta rá bélyegét. A magyarországi fejlődéshez hasonlóan alakult a
szomszéd országok művészetének története is. A világi festészet erősebb reneszánsz
kapcsolatokat tartott, mint az egyházi. Legnagyobbrészt a helyi mesterek kezén
fejlődött, a speciálisabb hazai igényeket elégítette ki. Világi freskók
díszítették a főúri palotákat, kastélyokat, a kevés fennmaradt emlék közül a
nagybicsei vár árkádos folyosóját ékesítő, idegen és magyar hősöket ábrázoló
falképek a legismertebbek. A sárospataki vár egyik szobájának mennyezetén és
falain XVII. század eleji allegorikus nőalakok és a virágos erdélyi
reneszánsszal rokon ornamentális festés jelenik meg. Sajnos igen kevés emléke
maradt a világi épületek külsejét borító hajdani díszítésnek.
Táblaképek: A falképek pusztulásáért
csak kevéssé kárpótol az a tény, hogy korszakunkból maradtak ránk legnagyobb
számban fára festett képek, többnyire a szárnyasoltárokból, valamint az, hogy
nemcsak a képek száma növekedett meg, hanem művészi érték szempontjából is ezek
a legjobbak. Bár az ország centrumából most sem ismerünk semmit, de feltehető,
hogy 1476-ban már festőcéh működik Budán. Miként a faszobrászatban, a
táblakép-festészetben is jól elhatárolható iskolák alakulnak ki. A bányavárosok
festészetében korban az élen a Jánosréti mester áll, akinek a kis falu
templomában álló oltára feltehetően a szomszédos Körmöcbányáról került oda,
majd a Nemzeti Galériába. Tőle származtatják a garamszentbenedeki főoltár
kálváriáját is (Esztergom, Keresztény Múzeum, 1476 körül). Mesterünk kétségtelenül az északi
festészet legnagyobb művészei közé tartozik. Korának szokása szerint nem a
valóság, hanem metszetek után dolgozott. Ismerte a nagy flamand festőt, Roger
van der Weydet és Dürert is. Járt Itáliában s valószínűleg az 1500-as
szentévben megismerte a reneszánsz nagy mestereket. Mindezek a művészi élmények
drámaian felfokozott egyéniségének szűrőjén keresztül a bibliai történet szinte
expresszív elbeszélőjévé fokozták.
99. ábra
MS Mester: Keresztrefeszítés