1.1 A marketing általános értelmezése

iDevice ikon

A marketinget ahány szakember, annyiféleképpen definiálja. Ez adódhat abból a tényből, hogy a marketing angol szónak nincs konkrét fordítása, mert az sokkal összetettebb annál, minthogy egy szóval, szókapcsolattal jellemezni lehessen.

Az angol-magyar on-line szótárban a marketingre az alábbi magyar szavak, szókapcsolatok találhatók:

  • Forgalomba hozatal
  • Piaci adásvétel
  • Piaci áru
  • Piacra felhozott áru
  • Vásározás
  • Értékesítés

A legismertebb meghatározás Philip Kotlertől származik, tehát vizsgáljuk meg a marketinget e definíció alapján közelebbről: „A marketing társadalmi és vezetési lépések láncolata, melynek során az egyének és a csoportok termékeket és értékeket alkotnak és cserélnek ki egymás között, mialatt kielégítik szükségleteiket és igényeiket." (Philip Kotler: Marketing menedzsment. Műszaki Könyvkiadó Budapest, 1991). Vagyis a marketing egy integrált vállalati keretben működő értékesítési folyamat, mely során az eladó olyan termékkel vagy szolgáltatással jelenik meg a piacon, amelyre fogyasztói kereslet van; tehát a termék megfelel a fogyasztók vélt vagy valós követelményeinek.

 

A marketing mint folyamat

A marketing - ahhoz, hogy a vállalat minél nagyobb profitot realizáljon - keresi azt az optimális megoldást, mely alapján ki tudja választani azt a megfelelő terméket vagy szolgáltatást, amit értékesíteni szeretne:

  • a megfelelő fogyasztónak (szegmentáció és célcsoportképzés);
  • a megfelelő áron, helyen és időben (marketing-mix);
  • a megfelelő kiegészítő szolgáltatásokkal (versenyelőny).

Mindez egyszerűnek tűnik, de honnan tudjuk a gyakorlatban, hogy éppen kinek mi a megfelelő? Ennek megértésében segít a következő táblázat, mely a marketinget mint folyamatot szemléleti: 

2.ábra
A marketing mint folyamat

 

A marketing a vállalatvezetés menedzsmenttevékenysége

Összességében elmondhatjuk, hogy a marketing nem más, mint a vállalatvezetés menedzsmenttevékenysége, amely a vevői igény felmérésével segítséget nyújt az értékesítésben, összehangolja a termeléshez rendelkezésre álló erőforrásokat, megszervezi a termék vagy szolgáltatás eladását, valamint meghatározza, hogy mennyi és milyen jellegű feladatot kell megoldani ahhoz, hogy a termék nyereségesen jusson el a fogyasztóhoz. 

Az alábbi ábra szemlélteti a marketing talán már nem is annyira szövevényes rendszerét: 

3. ábra
A marketing rendszere

iDevice ikon Kiegészítő anyag

Philip Kotler, a világ vezető marketing-szakértője

Többször fogok hivatkozni Philip Kotlerre. Ezért egy rövid bemutatóban megismerheti őt, megtudhatja, miért említi minden marketinges szakember és könyv az ő nevét először.

"A jó vállalat kielégíti az igényeket; a nagyon jó vállalat piacokat teremt" - állítja Philip Kotler, a világ elsőszámú marketingszakértője. Kotler a Northwestern University keretén belül működő J. L. Kellogg Graduate School of Management S.C. Johnson and Son professzora. Hírneve - mely szerint ő a világ egyik legkiválóbb marketingszakértője - döntően klasszikus értékű marketing-könyvén alapul, melynek címe: Marketing menedzsment: elemzés, tervezés, végrehajtás és ellenőrzés. A marketing világában elfoglalt helye azonban sokkal fontosabb ennél. A Marketing menedzsment kiadása óta Kotler saját szakterületének egyik leginnovatívabb gondolkodója maradt. Marketingelméletét egy sor különböző szakterületre is alkalmazta, köztük nonprofit szervezetekre (például múzeumokra, előadóművészetekre, kórházakra, felsőoktatási intézményekre stb.), társadalmi folyamatokra, földrajzi egységekre (városokra, régiókra, országokra), valamint híres emberekre. Egy sor fogalmat is alkotott. Ilyen például a "szociális marketing," a "megamarketing," vagy a "demarketing", amelyek azóta az alapvető marketing-fogalomtár nélkülözhetetlen részévé váltak. 

Hetvenes éveiben járva Kotler változatlanul termékeny írónak számít, több mint 40 könyv fűződik a nevéhez. Ebből három a múlt évben jelent meg, köztük a Globális biomárkák marketingje: Hogyan adjuk el a biotechnológiát? (Marketing Global Biobrands: Taking Biotechnology to Market) című könyv. Ezen felül több mint 100 cikket írt vezető folyóiratok - például a Harvard Business Review, a Journal of Marketing és a Management Science felkérésére."

(Forrás: CEO Magazin 2004/1. szám)