5. A vezetőség felelősségi köre
5.1. A vezetőség elkötelezettsége
A felső vezetőségnek bizonyítania kell elkötelezettségét a minőségirányítási rendszer létrehozása és bevezetése iránt, valamint eredményességének folyamatos növelése iránt az által hogy:
a) nyilvánvalóvá teszi a szervezet számára a vevői, valamint a jogszabályokban és szabályzatokban előírt követelmények teljesítésének fontosságát,
b) meghatározza a minőségpolitikát és a minőségcélokat,
c) vezetőségi átvizsgálásokat végez, valamint
d) gondoskodik az erőforrásokról.
A felső vezetőség feladata hogy meghatározza a vevői követelményeket, és teljesítse, sőt fokozza a vevői megelégedettséget.
Annak érdekében, hogy az érdekelt felek elvárásait ki lehessen elégíteni a szervezetnek:
- meg kell ezeket ismernie, kiegyensúlyozottan kell rájuk reagálnia,
- az igényeket és elvárásokat át kell alakítani követelményekké,
- ezeket tudatosítani kell a szervezet minden szintjén, és
- fejleszteni kell a folyamatokat, hogy értékeket hozzanak létre az érdekelt felek részére.
5.3. Minőségpolitika
A felső vezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy a minőségpolitika
a) megfeleljen a szervezet céljainak,
b) tartalmazza a követelmények teljesítése és a minőségirányítási rendszer eredményességének folyamatos fejlesztése iránti elkötelezettséget,
c) keretet adjon a minőségcélok kitűzéséhez és átvizsgálásához,
d) közzététele megtörténjen, és a minőségpolitikát megértsék a szervezeten belül, valamint
e) vizsgálják meg a folyamatos alkalmasság szempontjából.
A felső vezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy kitűzzék a minőségcélokat a szervezet minden érintett funkciója és szintje számára. A minőségcélok mérhetők legyenek, és összhangban legyenek a minőségpolitikával.
A felső vezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy
a) megtervezzék a minőségirányítási rendszert,
b) fenntartsák működőképességét.
5.5. Felelősségi kör, hatáskör és kommunikáció
A felső vezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy a felelősségi köröket és a hatásköröket meghatározzák és közzétegyék a szervezeten belül.
A felső vezetőségnek ki kell jelölnie a vezetőség egy tagját, azért, hogy őrködjön a rendszer működése felett, ennek ellátására olyan felelősségi körrel és hatáskörrel kell rendelkeznie, amely biztosítja a következőket:
a) a minőségirányítási rendszer folyamatainak létrehozását, bevezetését és fenntartását,
b) beszámolást a felső vezetőségnek a minőségirányítási rendszer működéséről és fejlesztési szükségletekről, valamint
c) a vevői követelményekkel kapcsolatos tudatosság előmozdítását,
d) a kapcsolattartást külső felekkel a minőségirányítási rendszer ügyeiben.
A felső vezetőségnek gondoskodnia kell a minőségirányítási rendszer eredményes működésének biztosításához megfelelő kapcsolattartás bevezetéséről.
A felső vezetőség tervszerű időközönként végezze el a minőségirányítási rendszer átvizsgálását, ami azt jelenti, hogy biztosítja a rendszer folyamatos alkalmasságát, megfelelőségét és eredményességét.
Az átvizsgálásnak ki kell térnie a fejlesztési lehetőségek értékelésére és a minőségirányítási rendszerben alkalmazandó változások szükségességére, beleértve a minőségpolitikát és a minőségcélokat.
A vezetőségi átvizsgálás feljegyzéseit meg kell őrizni.
A vezetőségi átvizsgálás bemenő adatainak információt kell tartalmazniuk
a) az auditok eredményeiről,
b) a vevői visszajelzésekről,
c) a folyamatok működéséről és a termékek megfelelőségéről,
d) a megelőző és a helyesbítő tevékenységek helyzetéről,
e) a korábbi vezetőségi átvizsgálásokból következő tevékenységekről,
f) változások,
g) ajánlások a fejlesztésre.
A vezetőségi átvizsgálás kimenő adatainak tartalmazniuk kell a döntéseket és az intézkedéseket
a) a minőségirányítási rendszer és folyamatai eredményességének fejlesztéséről,
b) a termékeknek a vevői követelményekkel kapcsolatos fejlesztéséről, valamint
c) az erőforrás-szükségletekről.