5. A vezetőség felelősségi köre

iDevice ikon

5.1. A vezetőség elkötelezettsége

A felső vezetőségnek bizonyítania kell elkötelezettségét a minőségirányítási rendszer létrehozása és bevezetése iránt, valamint eredményességének folyamatos növelése iránt az által hogy:

a) nyilvánvalóvá teszi a szervezet számára a vevői, valamint a jogszabályokban és szabályzatokban előírt követelmények teljesítésének fontosságát,

b) meghatározza a minőségpolitikát és a minőségcélokat,

c) vezetőségi átvizsgálásokat végez, valamint

d) gondoskodik az erőforrásokról.

 

5.2. Vevőközpontúság

A felső vezetőség feladata hogy meghatározza a vevői követelményeket, és teljesítse, sőt fokozza a vevői megelégedettséget.

 

Annak érdekében, hogy az érdekelt felek elvárásait ki lehessen elégíteni a szervezetnek:

  • meg kell ezeket ismernie, kiegyensúlyozottan kell rájuk reagálnia,
  • az igényeket és elvárásokat át kell alakítani követelményekké,
  • ezeket tudatosítani kell a szervezet minden szintjén, és
  • fejleszteni kell a folyamatokat, hogy értékeket hozzanak létre az érdekelt felek részére.

5.3. Minőségpolitika

A felső vezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy a minőségpolitika

a) megfeleljen a szervezet céljainak,

b) tartalmazza a követelmények teljesítése és a minőségirányítási rendszer eredményességének folyamatos fejlesztése iránti elkötelezettséget,

c) keretet adjon a minőségcélok kitűzéséhez és átvizsgálásához,

d) közzététele megtörténjen, és a minőségpolitikát megértsék a szervezeten belül, valamint

e) vizsgálják meg a folyamatos alkalmasság szempontjából.

 

5.4. Tervezés

A felső vezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy kitűzzék a minőségcélokat a szervezet minden érintett funkciója és szintje számára. A minőségcélok mérhetők legyenek, és összhangban legyenek a minőségpolitikával. 

A felső vezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy

a) megtervezzék a minőségirányítási rendszert,

b) fenntartsák működőképességét.

 

5.5. Felelősségi kör, hatáskör és kommunikáció

A felső vezetőségnek gondoskodnia kell arról, hogy a felelősségi köröket és a hatásköröket meghatározzák és közzétegyék a szervezeten belül. 

A felső vezetőségnek ki kell jelölnie a vezetőség egy tagját, azért, hogy őrködjön a rendszer működése felett, ennek ellátására olyan felelősségi körrel és hatáskörrel kell rendelkeznie, amely biztosítja a következőket:

a) a minőségirányítási rendszer folyamatainak létrehozását, bevezetését és fenntartását,

b) beszámolást a felső vezetőségnek a minőségirányítási rendszer működéséről és fejlesztési szükségletekről, valamint

c) a vevői követelményekkel kapcsolatos tudatosság előmozdítását,

d) a kapcsolattartást külső felekkel a minőségirányítási rendszer ügyeiben. 

A felső vezetőségnek gondoskodnia kell a minőségirányítási rendszer eredményes működésének biztosításához megfelelő kapcsolattartás bevezetéséről.

 

5.6. Vezetőségi átvizsgálás

A felső vezetőség tervszerű időközönként végezze el a minőségirányítási rendszer átvizsgálását, ami azt jelenti, hogy biztosítja a rendszer folyamatos alkalmasságát, megfelelőségét és eredményességét. 

Az átvizsgálásnak ki kell térnie a fejlesztési lehetőségek értékelésére és a minőségirányítási rendszerben alkalmazandó változások szükségességére, beleértve a minőségpolitikát és a minőségcélokat.

A vezetőségi átvizsgálás feljegyzéseit meg kell őrizni. 

 

A vezetőségi átvizsgálás bemenő adatainak információt kell tartalmazniuk

a) az auditok eredményeiről,

b) a vevői visszajelzésekről,

c) a folyamatok működéséről és a termékek megfelelőségéről,

d) a megelőző és a helyesbítő tevékenységek helyzetéről,

e) a korábbi vezetőségi átvizsgálásokból következő tevékenységekről,

f) változások,

g) ajánlások a fejlesztésre.

 

A vezetőségi átvizsgálás kimenő adatainak tartalmazniuk kell a döntéseket és az intézkedéseket

 

a) a minőségirányítási rendszer és folyamatai eredményességének fejlesztéséről,

b) a termékeknek a vevői követelményekkel kapcsolatos fejlesztéséről, valamint

c) az erőforrás-szükségletekről.