9.2. Az érett romanika virágkorának magyarországi műhelyei a XII. század második felében
Az érett romanika művészeti kultúrája
teljes gazdagságában, sokoldalú fejlettségében a XII. század második felében
bontakozott ki Magyarországon. Ekkor vált ez a stílus igazán otthonossá,
országosan elterjedtté, amit mi sem bizonyít inkább, mint hogy egy-egy vezető
műhely stílussajátosságai az emlékek egész során felfedezhetők. A pécsi
székesegyház esetében a XIX. századi átépítés után a kutatóknak nincs többé
módjuk közvetlen megfigyelésekre. Csak annyi látszik bizonyosnak, hogy a
templom a XII. század folyamán nyerte el végleges román kori alakját, gazdagon
tagolt belső terével, két, valószínűleg előbb keleten, majd nyugaton felépített
toronypárjával. Valószínűleg a nyugati kapuzat készült el legutoljára. A díszes
belső berendezés kialakítása, ami főleg szobrászi feladat volt, nem függött
össze szorosan az építkezés menetével. A külföldről érkezett mesterek stílusa a
szobrászatban annyira egységes, hogy alig lehet elkülöníteni egy Itáliából
érkezett és egy francia tanultságú mester keze munkáját.
61. ábra
A pécsi székesegyházból származó domborművek
Esztergomban a szentély elkészülése után bizonyára folyamatosan tovább építették a Szent Adalbert-székesegyházat, és III. Béla uralkodása idején, legkésőbb az 1180-as években, elkezdték a királyi palota újjáépítését is.