9.4. A késő román kor
A XIII. századi művészet elsőrendű
feladata a nemzetségi monostorok
építése volt. Nem új feladatról van szó, de nem véletlen, hogy amikor mind az
arisztokrácia, mind a középnemesség az ősök által kiérdemelt adományokra
vezette vissza birtokaihoz való jogát, nagy szerephez jutnak a családok közösen
birtokolt, bencés rendi és egyre növekvő számban premontrei kegyúri templomai. Ott, ahol a tatárok felégették a településeket, helyreállításra, újjáépítésre
került sor, s a pusztítás az ország számos vidékén újabb munkaalkalmakat
teremtett a korábban már dolgozó műhelyeknek. A siralmasan elpusztult ország új
életre keltése újabb telepítési hullámot váltott ki, részben a városok lakosságának
pótlására, részben új városok létrehozására. S a tatárjárás tapasztalatai, az
esetleges újabb támadás elleni védekezés tette szükségessé, hogy tervszerű
erődítési rendszert dolgozzanak ki, korszerű védelmi berendezéssel ellátott,
erős várakat építsenek. Ilyen életfeltételek között fejlődött ki a későromanika
művészete, s a művek mennyiségét tekintve is igen nagy teljesítményt ért el. A második gyulafehérvári
székesegyház építkezése talán 1200 táján kezdődött. Ez az egyetlen,
viszonylag épen álló székesegyház a korból. Németes hatást mutat sok helyen. A gyulafehérvári székesegyház
építésével egyidejűleg, a XIII. század elejétől kezdve az újonnan épülő
nemzetségi monostorok körül alakulnak ki a magyarországi későromanika
legfontosabb műhelyei. A Győr nemzetség hatalmas, II. András szolgálatában
kitűnt tagjai érdemeik elismeréséül 1208-ban eszközölnek ki alapító levelet lébényi
bencés monostorukra, amely meglehetősen egyedülálló emlékünk. Valamennyi
társánál egyöntetűbb, egységesebb megjelenésű. Mind téralkotása, mind külső
tagozása kötöttebb rendet követ és régiesebb társainál. A szigorú tagolási
renddel hatásos kontrasztot alkot a szokatlanul gazdag, kavargó
levélornamentika. Lébényben határozott
szászországi kapcsolatok érvényesülnek. Igen nagy hatású volt környezetében a jáki
apátsági templom. Az alapító, Ják nembeli Márton ispán 1220 táján kezdhette
el az építkezést, mégpedig az apátsági templom északi oldalfalainak felhúzásával.
Itt a dél-németországi templomok stílusához közel álló sajátosságok
érvényesültek mind az építészeti tagolásban, mind a szobrokon. Az építkezés
folytatása során olyan mestercsoport vette át a vezető szerepet, amelynek már
ismernie kellett a bambergi dóm korábbi részeit. A jáki apátsági templom,
amelyet 1256-ban szenteltek fel, különösen a szomszédos ausztriai területek
emlékeivel van szoros rokonságban.
63. ábra
A gyulafehérvári székesegyház
A jáki apátsági templom