9.5. Kapcsolatok a közép-európai koragótikával
Emlékanyagunk arról tanúskodik, hogy
feltehetően az ausztriai cisztercita kolostorok közvetítésével érkező
koragótikus hatások jelentős szerephez jutottak a XIII. századi magyarországi
építészetben. 1224-ben szentelték fel az újjáépített harmadik pannonhalmi
apátsági templomot, de az építkezések valószínűleg még tovább tartottak. A
vázszerűen, plasztikusan tagolt gótikus tér ideálját leginkább ez a templomtér
közelíti meg. Pannonhalma a gótika felé utaló
sajátosságaival nem áll egészen egymagában a XIII. század húszas-harmincas
éveinek művészetében. Ebben az időben kialakult egy olyan, Ausztriát,
Csehországot, Morvaországot magába foglaló művészeti kör, amely Magyarországon
is éreztette hatását. E kapcsolatoknak nyomai már az óbudai királyi palota, a veszprémi
nyolcszögű Szent György-kápolna maradványai és a Gizella-kápolna megmaradt
részletei is a gótikus hatás terjedésére utalnak. A részletképzésben, ornamentikában
sok rokonságot mutat ezekkel az emlékekkel az 1258-ban már készen álló zsámbéki premontrei monostor, melyet a
francia szármzású, magas méltóságokat betöltő Aynard nemzetség építtetett. Úgy tűnik IV. Béla korában ez a
stílusváltozat vált udvari stílussá: szerves továbbéléséről tanúskodnak a
tatárjárás után újjáépülő Buda emlékei, elsősorban a német polgárság
Nagyboldogasszony-plébániatemploma. Ugyanebben az időben a klasszikus gótika
építészeti rendszeréhez közeledő törekvések figyelhetők meg a ciszterci rend
építkezésein. Bélapátfalva apátságát
1232-ben alapították, s az épület ekkor megépített részei fejlett gótikus
építéstechnikáról és gazdag növényi ornamentikáról tanúskodnak. Az építkezést
csak a tatárjárás után fejezték be más mesterek, megváltozott tervek szerint.
64. ábra
Balról jobbra: A pannonhalmi apátsági templom
A zsámbéki templom
A bélapátfalfi templom