2.1.3 Értékesítésorientált szemléletmód

iDevice ikon

A technika fejlődése és az újonnan létrejött vállalkozások nagy száma árubőséget teremtett a piacon. A bővülő termelés (és a műszaki haladás) következtében a termelési gondok megszűntek, túlkínálat alakult ki a piacon. Mivel a vállalatok - annak érdekében, hogy utol tudják érni a keresletet - folyamatosan növelték a termelést, üzemnagyságuk növekedett (nagyobb termelési volumen, több gép, gyártó kapacitás növelése, egyre több munkást foglalkoztató gyárak). A kínálat így már beérte a keresletet, hiszen egyre több vállalat kezdett el foglalkozni (az igen nagy nyereséggel kecsegtető) fogyasztási javak előállításával, így a verseny kiéleződött (több termék, több konkurens cég jelent meg a piacon). Az addig korlátlan felvevőképességgel rendelkező piacon átrendeződtek a viszonyok: a túlkereslet átcsapott túlkínálatba, több volt a termék, mint amennyit a vevők meg tudtak, vagy meg akartak venni.

Az áruval telítődött piacon a versenytársak komoly konkurenciát jelentettek. A termék most már képtelen volt magát eladni, így értékesítési nehézségekkel kellett szembenézniük a vállalatoknak. Ez a változás a nagy gazdasági világválság néven vált ismertté a történelemben, melynek okai:

  • túltermelés és
  • az értékesítési nehézségek voltak.

 

Keresletcsökkentő mechanizmus

A drasztikusan csökkent, vagyis a konkurens cégek között megoszlott kereslet miatt vállalkozások mentek csődbe, mert nem tudták eladni termékeiket. Ennek következményeként egyre több ember vált munkanélkülivé, így a lakosság jövedelme csökkent, ahogy vásárlási hajlandósága is. Ez pedig még kevesebb termék értékesítését tette lehetővé. 

9. ábra
Keresletcsökkentő mechanizmus

Ez a folyamat önmagába visszatérő, keresletet csökkentő mechanizmust, új piaci helyzetet generált. A vállalatok az új piaci helyzethez alkalmazkodva átértékelték szemléletüket és a termelés helyett (hiszen nagy mennyiségű eladatlan készleteik voltak raktáron) az értékesítésre helyezték a hangsúlyt. A vállalatok célja most a raktáron lévő készleteik eladása volt. Megkezdődött az agresszív értékesítés korszaka (a fogyasztói igények, szükségletek még mindig háttérbe szorultak). Mi ennek a jellemzője? Reklámozásra és személyes eladásra (ügynökök) helyezik a hangsúlyt; olyan termékekre beszélik rá a vásárlót, amit nem is akar, vagy nem is jutott volna eszébe megvenni, ahelyett hogy olyan terméket kínálnának, amire reális kereslet lenne. Tehát elsődleges cél a fogyasztó agresszív befolyásolása és a fogyasztás növelése. E korszak általános jellemzője, hogy a technikai fejlődés árubőséget teremt a piacokon, így a kínálat (termékmennyiség) meghaladja a piac felvevőképességét. A fogyasztók vásárlásra ösztönzése (befolyásolása) az első számú cél, melyet agresszív értékesítési módszerekkel, emelkedő reklámkiadásokkal és az ezzel együtt járó igen erős konkurenciaharccal próbálnak elérni.