2.1 Marketing gondolkodásmód kialakulásának történelmi áttekintése
A gazdasági növekedés nem egyenletes, hanem ciklikusan változik. Ezt a ciklikusságot Kondratyev írta le először. Ennek lényege, hogy a ciklusok kb. 40-60 évente váltják egymást, egy-egy ciklus pedig négy szakaszból áll, melyek a következők:
- fellendülés;
- hanyatlás;
- pangás;
- kilábalás.
7.
ábra
Az ún. Kondratyev-ciklusok
A fellendülés kiváltója a technikai, technológiai innováció és az ezekre épülő gazdasági növekedés, mely természetes módon hanyatlásba, majd pangásba torkollik. Ezután megindul a kilábalás szakasza, amit újra fellendülés követ. Ezt a folyamatot, ennek kiváltó okait (a marketing fejlődését) követhetjük végig az alábbi 5 szemléletmód kialakulását vizsgálva:
- termelésorinetált szemléletmód;
- termékorientált szemléletmód;
- értékesítésorientált szemléletmód;
- fogyasztóorientált szemléletmód;
- társadalomorinetált szemléletmód.
Nyikolaj Kondratyev
Az 1920-as években egy szovjet közgazdász, Nyikolaj Kondratyev (1892-1938) publikálta először azt a felismerést, hogy a világgazdaságban kimutatható egy igen hosszú távú ciklikusság. Mintegy 40-60 évenként periodikusan ismétlődnek a gazdasági fejlődés különböző fázisai, a fellendülés, a hirtelen visszaesés és a stagnáló szakaszok. Ez a periódus messze nagyobb, mint az üzleti ciklusok okozta periodicitás, a közgazdászok szerint inkább az alapvető technológiaváltások következménye lehet. A sors fintora, hogy éppen e felismerése volt az ürügy arra, hogy perbe fogják, és a koncepciós per vége - mint azt a Szovjetunió történetéből tudhatjuk - nem lehetett más, mint a kivégzés.