2.1 Marketing gondolkodásmód kialakulásának történelmi áttekintése

iDevice ikon

A gazdasági növekedés nem egyenletes, hanem ciklikusan változik. Ezt a ciklikusságot Kondratyev írta le először. Ennek lényege, hogy a ciklusok kb. 40-60 évente váltják egymást, egy-egy ciklus pedig négy szakaszból áll, melyek a következők:

  • fellendülés;
  • hanyatlás;
  • pangás;
  • kilábalás. 
 

7. ábra
Az ún. Kondratyev-ciklusok

 

A fellendülés kiváltója a technikai, technológiai innováció és az ezekre épülő gazdasági növekedés, mely természetes módon hanyatlásba, majd pangásba torkollik. Ezután megindul a kilábalás szakasza, amit újra fellendülés követ. Ezt a folyamatot, ennek kiváltó okait (a marketing fejlődését) követhetjük végig az alábbi 5 szemléletmód kialakulását vizsgálva:

  • termelésorinetált szemléletmód;
  • termékorientált szemléletmód;
  • értékesítésorientált szemléletmód;
  • fogyasztóorientált szemléletmód;
  • társadalomorinetált szemléletmód.

iDevice ikon Kiegészítő anyag

Nyikolaj Kondratyev

Az 1920-as években egy szovjet közgazdász, Nyikolaj Kondratyev (1892-1938) publikálta először azt a felismerést, hogy a világgazdaságban kimutatható egy igen hosszú távú ciklikusság. Mintegy 40-60 évenként periodikusan ismétlődnek a gazdasági fejlődés különböző fázisai, a fellendülés, a hirtelen visszaesés és a stagnáló szakaszok. Ez a periódus messze nagyobb, mint az üzleti ciklusok okozta periodicitás, a közgazdászok szerint inkább az alapvető technológiaváltások következménye lehet. A sors fintora, hogy éppen e felismerése volt az ürügy arra, hogy perbe fogják, és a koncepciós per vége - mint azt a Szovjetunió történetéből tudhatjuk - nem lehetett más, mint a kivégzés.