2.2.1 Termelésorientált vállalati koncepció

iDevice ikon

A termelésorientált vállalati koncepció szerint a fogyasztó könnyen hozzáférhető terméket, alacsony áron akar beszerezni. Ezért a termelésorientált szervezet a termelésre koncentrál, célja pedig a minél magasabb, de hatékony termelékenység elérése, a termék széleskörű elosztása. A gyártási volumen és az alacsony ár dominál, mely nagy mennyiség gyártásával (tömegtermelés) valósítható meg, így képes leszorítani a piaci árakat.

A fogyasztó

  • a termék könnyű hozzáférhetőségében és
  • az alacsony árban érdekelt.

Ezért a vállalatnak

  • a minél szélesebb körű elosztásra,
  • a gazdaságos üzemnagyságra, a tömegtermelésre,
  • a magas szintű termelékenységre kell helyeznie a hangsúlyt.

A vállalat mindezt a megfelelő technológiai és üzemszervezési módszerek alkalmazásával éri el, hiszen a méretgazdaságosságból származó előnyök csökkentik a költségeket. Tehát a termelésorientált vállalatoknál a cél a magas termelékenység, olcsó gyártás és széleskörű elosztás. Abban az esetben (pl. hiánygazdaság, háború sújtotta országok), ha a kereslet meghaladja a kínálatot (pl. alapvető létfenntartási cikkekből), a fogyasztókat csak az érdekli, hogy hozzá tudjanak jutni a termékhez (minőség és egyéb paraméterek nem foglalkoztatják őket). Tipikusan termelésorientált vállalat volt Henry Ford cége is.