2.2.4 Marketingorientált vállalati koncepció

iDevice ikon

A marketingorientált koncepciójú vállalat a céljai elérésének érdekében a célpiacok szükségleteinek, igényeinek feltérképezésére és azoknak a versenytársakénál hatékonyabb és eredményesebb kielégítésére koncentrál. Az integrált marketing eszközök alkalmazásával a nyereség a vevői elégedettség megvalósulásán keresztül érhető el. Tehát a központban a vevő áll, minden döntést a vevői igények alá rendel a vállalat (vevőorientáció).

A vállalat tevékenysége koordinált és integrált; a különböző marketingeszközöket egymással összehangolva használják fel (marketing-mix), és azok egy stratégiai cél érdekében integráltan hatnak. (Pl. új terméket fejleszt ki a vállalat, ami ugyan többletkiadást eredményez, de a forgalma is nőni fog, hiszen a vevők szükségleteit alapul véve indította K+F tevékenységét, és így mind a bevétele, mind a profitja is nő.) A sikeres vállalat már nemcsak azt akarja eladni, amit megtermelt (amiről úgy véli, hogy jó lesz majd a vevőnek), hanem sokkal inkább azt, amire piaci kereslet van. A piaci kereslet pedig nem más, mint a fogyasztók igényeinek és szükségleteinek kielégítésére szolgáló termékek és szolgáltatások. Ezeket az igényeket és szükségleteket a vállalat piackutatással igyekszik minél pontosabban feltérképezni, és a tervezési, termelési tevékenysége fókuszba helyezni, mely biztosítja a vállalat hosszú távú nyereségességét. De hogyan érjük el, hogy az egyre bővülő és átláthatatlanabbá váló kínálati dzsungelben a vevő a mi termékünket vásárolja, és ne versenytársainkét? A vállalatok rájöttek, hogy csak akkor tudják piaci pozíciójukat, vevőkörüket és profitabilitásukat hosszú távon megőrizni, ha magukat és terméküket pozitív módon meg tudják különböztetni a konkurenciától. Tehát a vállalati stratégia kulcskérdése annak az előnynek a megtalálása és tudatosítása a vevőkben, amellyel egyedivé válik termékünk.